مدرسه «هوش مصنوعی» در قالب انستیتو تکنولوژی راه‌اندازی خواهد شد

رئیس «بنیاد نیکوکاری جمیلی» در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد نیکوکاری جمیلی گفت: مدرسه هوش مصنوعی در قالب انستیتو تکنولوژی راه‌اندازی خواهد شد و در این مسیر نیازمند کمک تمامی واحدهای دانشگاه آزاد هستیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد نیکوکاری “جمیلی” با حضور دکتر «دهقانی فیروزآبادی» معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مهندس «ابراهیم جمیلی» رئیس هیئت امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی، دکتر «علی رئیس پور» مدیرکل اداره ایجاد توسعه آموزش‌های فناوری و خلاقیت و دکتر «قباد بهزادی‌پور» مدیرکل اداره کارآفرینی و مراکز رشد، دیروز در سالن کنفرانس معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه بیش از 40 هزار مترمربع فضای دانشگاه را به زیرساخت شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کرده‌ایم، اظهار کرد: در دین اسلام در خصوص ارزش کار اقتصادی و کسب حلال مطالب بسیاری وجود دارد و تاکید شده عبادت ده جز دارد که 9 جز آن کسب حلال است.

وی ادامه داد: با این حال از گذشته امورات خیریه صرفاً به مناسک پرداخته و شکل صدقه داشته، مثل ساخت بیمارستان و مسجد و… البته این کار ارزشمند است، اما در دنیا مفهوم خیریه بسیار گسترده است؛ به طور مثال دانشگاه معتبری همچون «استنفورد» کاملاً بر مبنای خیریه و موقوفات مردم ایجاد و اداره می‌شود و همین چندماه قبل بود که اعلام شد این دانشگاه دیگر برنامه‌ای برای پذیرش اعانه ندارد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه زنجیره کار عام‌المنفعه باید با ورود جریان حامی حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تکمیل شود، به تجربه مهندس جمیلی رئیس هیئت امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: تجربه ایشان در زمینه پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه کمک شایان توجهی خواهد کرد؛ 90 درصد از هزینه‌ها و مدیریت جنگ بر دوش آحاد مردم بود و امروز نیز در جنگ اقتصادی و ایجاد اشتغال، این مردم هستند که باید وارد میدان شوند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به همزمانی حضور در دانشگاه آزاد با آغاز به کار فعالیت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد در دوسال و یکماه گذشته گفت: با وجود اینکه استاد دانشگاه شریف هستم و سال‌های سال در این دانشگاه تدریس می‌کنم، اما طی این مدت کوتاه حضور در دانشگاه آزاد، اساتید و چهره‌های بسیار فرهیخته‌ای در سطح دانشگاه مشاهده کرده‌ام که با ذهنیت پیشین من بسیار متفاوت بود؛ تفاوت اساتید دانشگاه‌های دولتی با آزاد در این است که اساتید دانشگاه‌های دولتی تدریس را مسلطند اما در اندیشه ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار هستند، اما اساتید دانشگاه آزاد ایجاد شغل را بلد هستند اما می‌خواهند استاد دانشگاه شوند و اساساً در دانشگاه آزاد، جو کسب و کار و اشتغال بسیار گسترده است و این دانشگاه ازین حیث ظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تجهیزات و 20 میلیون مترمربع زیربنای دانشگاه آزاد و همچنین 170 هزار تجهیز آزمایشگاهی «های‌تک» این دانشگاه، یادآور شد: ما توسعه و اشتغال را عین عبادت می‌دانیم و امیدواریم با هماوری ظرفیت‌های سخت‌افزاری دانشگاه و پتانسیل فراوان دانشجویان و کمک افرادی که به تامین سرمایه و مشارکت در ریسک کمک کنند، اکوسیستم را راه بیاندازیم تا خروجی آن عملیات شود.

وی به چابکی معاونت، تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این معاونت مجموعاً 20 تا 25 نفر نیرو دارد و امروز کاملاً چابک، عملیاتی و خروجی‌محور پیش رفته است؛ ما فقط در تهران بیش از 40 هزار مترمربع دانشگاه را به زیرساخت و فضای شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل کرده‌ایم و امیدواریم با حضور بنیاد نیکوکاری جمیلی این مهم شتاب گیرد و بنیاد نیز از حیث عزت منتفع شود.

دهقانی فیروزآبادی در پایان تصریح کرد: ما طرح پایش را پایلوت آغاز کردیم و امسال نیز این طرح ادامه دارد و فقط در سال گذشته 300 دانشجوی ما بورس صنایع مختلف استان اصفهان شدند. قطعاً مجموعه صنایع می‌تواند یکی از گزینه‌های همکاری باشد.

مهندس «جمیلی» در این جلسه از همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد نیکوکاری جمیلی در راستای راه‌اندازی مدرسه هوش مصنوعی خبر داد و گفت: این مدرسه در قالب انستیتو تکنولوژی خواهد بود و براساس نیاز کشور ایجاد خواهد شد و در این مسیر نیازمند کمک تمامی واحدهای دانشگاه آزاد هستیم.