فناوری‌های تاثیرگذار در 10 سال آینده (بخش دوم)

فناوری‌های تاثیرگذار در 10 سال آینده (بخش دوم)

فناوری‌های تاثیرگذار در 10 سال آینده (بخش اول)

 آینده برنامه‌نویسی

نرم‌افزار ۲.۰ یا آینده برنامه‌نویسی، جایی است که شبکه‌های عصبی و یادگیری ماشین، کد نویسی کرده و نرم‌افزار جدید ایجاد می‌کنند. به گفته مک‌کنزی، «این روند فناوری، مقیاس‌پذیری و انتشار سریع برنامه‌های کاربردی جدید مبتنی بر داده و هوش مصنوعی را ممکن می‌سازد». با این روند برنامه‌نویسی، تا حدی می‌توان شاهد ایجاد برنامه‌های نرم‌افزاری بسیار قوی‌تر و توانمندتر از هر چیزی که امروزه وجود دارد، باشیم.

 معماری اعتمادزا

در سال‌۲۰۱۹، بیش از ۸.۵‌میلیارد داده ثبت شده در معرض خطر قرار گرفت. با وجود پیشرفت در امنیت سایبری، مجرمان همچنان در جهت دستیابی به اطلاعات تلاش می‌کنند. به عنوان یک روند رو به رشد فناوری، معماری‌های اعتمادزا به مبارزه با جرایم سایبری کمک خواهند کرد. یکی از رویکردهای ایجاد یک معماری اعتمادزا، استفاده از دفتر کل توزیع‌شده، مانند بلاکچین است. مک‌کنزی خاطرنشان می‌کند: «علاوه بر کاهش نقض حریم خصوصی، معماری‌های اعتمادزا، موجب کاهش هزینه‌های مرتبط با رعایت مقررات امنیتی و همچنین هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌ای مرتبط با امنیت سایبری می‌شوند.»

 انقلاب زیستی

پیشرفت‌های علم بیولوژیکی، تأثیرات قابل‌توجهی بر اقتصاد و زندگی آحاد مردم داشته و بر صنایع مختلف از سلامت و کشاورزی گرفته تا کالاهای مصرفی، انرژی و مواد تأثیر می‌گذارد.

انقلاب زیستی که با هوش مصنوعی، اتوماسیون و توالی‌یابی DNA پیش می‌رود، نوید توسعه ژن‌درمانی و داروهای بسیار شخصی‌سازی‌شده را می‌دهد. این روند فناوری، در کنار ایجاد بازارهای جدید، برخی از سؤالات و چالش‌های اخلاقی مهم را نیز مطرح می‌کند.

 نسل آینده مواد

تحولات در علم مواد، پتانسیل تغییر بخش‌های مختلف بازار از جمله داروسازی، انرژی، حمل‌و‌نقل، بهداشت، نیمه‌هادی‌ها و تولید را به‌همراه دارد. از جمله این مواد می‌توان به گرافن اشاره کرد که یک لایه منفرد از اتم‌های کربن هستند که به شکل شبکه لانه‌ زنبوری چیده شده‌اند و علی‌رغم نازکی باورنکردنی، حدود ۲۰۰ برابر قوی‌تر از فولاد بوده و همچنین هادی بسیار کارآمدی است و نوید انقلابی در عملکرد نیمه هادی‌ها را می‌دهد.

 آینده فناوری پاک

انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل‌‌‌ونقل پاک و سبز، ساختمان‌های با انرژی کارآمد و مصرف آب پایدار در مرکز روند فناوری پاک قرار دارند. با کاهش هزینه‌های مرتبط با فناوری پاک، استفاده از آنها گسترده‌تر شده و لزوم استفاده از آنها در صنایع مختلف احساس می‌شود.

فناوری‌های تاثیرگذار در 10 سال آینده (بخش اول)

فناوری‌های تاثیرگذار در 10 سال آینده (بخش اول)

اتوماسیون و مجازی‌سازی فرآیندها

تقریبا نیمی از فعالیت‌های کاری در حال انجام می‌توانند در چند دهه آینده خودکار شوند. مک‌کنزی پیش‌بینی کرده است که «تا سال‌۲۰۲۵، بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیاء صنعتی(IIoT) وجود خواهد داشت و ربات‌ها، اتوماسیون و چاپگرهای سه‌بعدی حدود ۷۹.۴‌زتابایت داده در سال تولید خواهند کرد.»

آینده ارتباطات

ارتباطات دیجیتالی سریع‌تر که توسط ۵G و اینترنت اشیاء ارائه می‌شود، پتانسیل ایجاد تحولی عظیم درفعالیت‌های اقتصادی را دارند. به طوری که پیاده‌سازی ارتباطات سریع‌تر در «حمل‌و‌نقل، مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، تولید و خرده‌فروشی می‌تواند تولید ناخالص داخلی جهانی را تا سال‌۲۰۳۰ از میزان ۱.۲‌تریلیون دلار به ۲‌تریلیون دلار افزایش دهد». در این راستا، ۵G و IoT یکی از اصلی‌ترین روندهای فناوری در دهه آینده خواهند بود.

زیرساخت‌های توزیع‌شده

تا سال ‌۲۰۲۲، ۷۰‌درصد از شرکت‌ها از پلتفرم‌های ترکیبی مبتنی بر ابر یا چند ابری به عنوان بخشی از زیرساخت فناوری اطلاعات توزیع‌شده، استفاده خواهند کرد. این بدان معناست که داده‌ها و پردازش‌ها را می‌توان در فضای ابری مدیریت کرد. مک‌کنزی اعلام کرده است «این روند فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا سرعت و چابکی خود را افزایش، پیچیدگی را کاهش و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و از سویی دیگر بتوانند امنیت سایبری خود را تقویت کنند.»

نسل آینده محاسبات

مک‌کنزی معتقد است که محاسبات نسل بعدی «به یافتن پاسخ‌هایی برای چالش‌هایی که سال‌ها جامعه علمی را درگیر خود کرده است، کمک کرده و قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای را برای کسب‌و‌کارها ایجاد می‌کند». این بخش شامل مجموعه‌ای از پیشرفت‌های گسترده، از هوش مصنوعی کوانتومی تا وسایل حمل‌و‌نقل کاملا خودران است.

 هوش مصنوعی کاربردی

هوش مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین روندهای فناوری است. این در حالی است که در حال حاضر، در مراحل اولیه توسعه آن هستیم. هرچه این فناوری پیشرفته‌تر می‌شود، برای توسعه بیشتر ابزارهای مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی به‌کار گرفته می‌شود. به‌عنوان مثال، آموزش ماشین‌های هوشمند برای تشخیص الگوها و به‌دنبال آن، ارائه سرویس براساس آنچه توسط ماشین‌ها شناسایی شده است، از کاربردهای سطح پیشرفته فناوری هوش مصنوعی است. تا سال‌۲۰۲۴، گفتار تولید‌شده توسط هوش مصنوعی در بیش از ۵۰‌درصد از تعاملات مردم با رایانه نقش اساسی ایفا خواهد کرد. با این حال، شرکت‌ها همچنان در جست‌وجوی راه‌هایی برای استفاده موثر از هوش مصنوعی هستند.