راهنمای شرکت در هشتمین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از سال 1396 با حمایت بنیاد علم و فناوری جمیلی و با هدف تبدیل ایده به کسب و کار، پرورش استعدادها، تقویت روحیه کارآفرینی، ایجاد انگیزه و امید در جوانان کشور، هرساله در سطح ملی برگزار می‌شود.

هشتمین دوره از این جشنواره امسال در جریان فرآیند برگزاری می‌باشد.

ایده‌پردازان

ايده‌پردازي(هاي كارآفرينانه)هر نوع خلق يا كاربرد دانش جديد، يا به‌كارگيري دانش موجود به شيوه جديد، در رابطه با ارائه يك يا چند بعد از كسب و كار (مانند ارائه محصول/ خدمات جديد و فناورانه، بازارهاي جديد، فناوري و روش‌هاي جديد توليد يا مدل كسب و كار جديد) مي‌باشد.

ایده‌پرداز مسئول: به فردی اطلاق می‌شود که از دیدگاه جشنواره به عنوان صاحب ایده و مسئول تیم شناخته می‌شود و کلیه مکاتبات دبیرخانه، اندرکنش‌های حقوقی و مالی با وی صورت خواهد پذیرفت. ایده‌پرداز اصلی موظف می‌باشد موارد ابلاغی از سوی دبیرخانه را در تیم به مشورت گذاشته و نتایج نهایی و گزارش فعالیت‌های تیم را به صورت کتبی به دبیرخانه اعلام نمایند.

تبصره: درصورت تخلف ایده‌پرداز اصلی، همکارانی که اسم و مشخصات آن‌ها به صورت رسمی در پرتال جشنواره ثبت شده‌است، می‌بایست صرفا از طریق نامه کتبی مورد تخلف را به دبیرخانه ارسال نمایند.

کسب و کار نوپا

هر نوع كسب و كار جديد رسمي يا غير رسمي كه (شامل کارآفرین نوظهور یا مدیر- مالک یک كسب وكار جدید) داراي سابقه فعاليت كمتر از 42 ماه (سه و نيم سال) مي‌باشد.

اعتبار حمایتی (گرنت توسعه محصول) بنیاد علم و فناوری جمیلی

هرنوع كمك‌( منابع مالي يا خدمات مشاوره‌اي – آموزشي) به تيم‌هاي برگزیده كسب و كاري نوپا، افراد يا تيم‌هاي ايده‌پرداز علمي از سوي جشنواره را اعتبار حمایتی نامیده می شود که با توجه به پیشرفت ایده و تایید مستندات علمی ایده توسط دبیرخانه جشنواره گام به گام به حساب ایده پرداز مسئول پرداخت می شود.

چگونگی ثبت ایده در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

مرحله نخستثبت ایده در پرتال جشنواره

متقاضیان می‌بایست کلیه اطلاعات شخصی اعضا تیم و ایده خود را صرفا از طریق سایت جشنواره www.ysf-persia.com
از بخش ثبت نام ثبت نمایند.

حوزه های دریافت ایده

علوم پایه شامل:

  1. شیمی
  2. فیزیک
  3. زمین‌شناسی
  4. علوم زیستی
  5. ریاضی و علوم کامپیوتر (هوش مصنوعی)
  6. محیط زیست

و کلیه رشته های که به علوم پایه مربوط می شوند و از علوم پایه در پیاده سازی ایده  استفاده می شود می توانند ایده خود را در جشنواره ثبت نمایند.

*شرکت‌کنندگان صرفا لازم نیست در حوزه علوم پایه تحصیل نموده باشند بلکه  می‌بایست ایده خود را در یکی از حوزه‌های مشخص‌شده علوم پایه در پرتال جشنواره ثبت نمایند.

تبصره: درصورتی که ایده شما بین رشته‌ای باشد، می‌بایست در هنگام ثبت ایده، حداکثر 2حوزه‌ مرتبط را برای ایده خود مشخص نمایید.

زمانبندی جشنواره

مهلت ثبت ایده در هشتمین جشنواره : 01 مرداد الی 01 مهر 1403

زمان برگزاری اختتامیه جشنواره (اعلام نتایج نهایی): آذر ماه 1403

جوایز جشنواره

برگزیدگان در 3 بخش زیر، اعتبار حمایتی بنیاد علم و فناوری جمیلی را دریافت می‌نمایند:

  • بخش ایده‌پردازان:  در هر حوزه 2 ایده برگزیده نهایی (مجموعا 12 ایده)
  • بخش کسب و کار نوپا: تعداد 4 ایده برگزیده نهایی
  • بخش استاد نمونه جوان : تعداد 2 رزومه نهایی (اعتبار پژوهشی بنیاد علم و فناوری جمیلی)

بازه سنی شرکت‌کنندگان

مطابق تعریف جشنواره، جوان به افراد بالای 18 سال و زیر 44 سال اطلاق می‌شود. لذا می‌بایست، کلیه شرکت‌کنندگان حداقل دارای 18 سال سن بوده و ایده‌پرداز اصلی که مسئولیت تیم را بر عهده دارد، کمتر از 44 سال سن داشته باشد.

مقطع تحصیلی شرکت‌کنندگان

شرکت‌کنندگان می‌بایست دارای حداقل مدرک دیپلم بوده و می‌توانند از رشته‌های تحصیلی مختلف باشند در صورتی که زمینه اصلی ایده باید صرفا در حوزه علوم پایه باشد.

توجه: مقطع و رشته تحصیلی شرکت‌کنندگان امتیازی مازاد ندارد. تمامی ایده‌ها تحت فرآیند مشخص جشنواره داوری می‌شوند و کیفیت علمی و امکان تجاری سازی ایده ملاک داوری می‌باشد.

تعریف تیم

تعداد محدودی از افراد با مهارت‌های مکمل که به منظور هدف مشترک و اهداف عملیاتی و با رویکرد مسئولیت متقابل در برابر یکدیگر، جمع شده‌اند و دارای مهارت‌های وظیفه‌ای، حل مسئله و تصمیم‌گیری و مهارت‌های انسانی می‌باشند.

تعداد افراد تیم در بخش ایده‌پردازان می تواند از 1 تا 6 نفر باشد و تعداد افرادی که در بخش کسب و کارهای نوپا ثبت نام می‌کنند، می بایست حداقل 3 نفر و حداکثر 6 نفر باشند.

نکته 1: هر تیم یا فرد ایده‌پرداز می‌تواند حداکثر 4 ایده کاملا متفاوت در سامانه جشنواره ثبت نمایند.

نکته 2: شرکت‌کنندگان سال‌های گذشته، در صورت دارا بودن ایده متفاوت ممانعتی جهت شرکت ندارند.

نکته 3: پس از ثبت نهایی اطلاعات، امکان ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت. لذا خواهشمند است پیش از ثبت نهایی ایده در سامانه جشنواره از صحت مطالب درج شده از جمله مشخصات اعضای تیم و به ویژه نقش دقیق افراد در تیم، کامل بودن اطلاعات طرح و موارد دیگر، اطمینان حاصل نمایید.

نکته 4: درصورت برگزیده شدن در جشنواره، دبیرخانه مجاز خواهد بود تنها از اطلاعات مندرج در پرتال ثبت نامی(اسامی و عکس ایده‌پردازان، عنوان و چکیده ایده) و نه محتوای خود طرح در اخبار مربوط به جشنواره استفاده نماید.

مرحله دوم: داوری

پس از ثبت ایده در پرتال جشنواره، مراحل زیر طی خواهد شد:

  • غربالگری اولیه: در این مرحله ایده‌ها از نظر «اطلاعات بارگذاری شده» مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و درصورت ناقص بودن اطلاعات، ایمیلی جهت اعلام نقص به متقاضیان ارسال می‌گردد که الزامیست متقاضیان ظرف کمتر از 10 روز نواقص طرح خود را برطرف نمایند.

توجه: درصورت عدم تکمیل نواقص در بازه تعیین شده، ایده وارد مرحله داوری نخواهد شد.

  • داوری علمی و کسب و کار: ایده‌هایی که دارای شرایط رقابت جشنواره می‌باشند، توسط داوران علمی و کسب و کار جشنواره (شامل متخصصین علمی و اساتید کشور، کارآفرینان داخلی و …) مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهند گرفت.

مرحله سوم: اعلام نتایج برگزیدگان و حمایت های جشنواره

متقاضیانی که ایده آن‌ها وارد مرحله داوری و انتخاب می‌شوند، به‌منظور حفظ جذابیت هرچه بیشتر جشنواره، تا قبل از برگزاری اختتامیه از نتیجه نهایی مطلع نخواهند شد. لذا اعلام اسامی برگزیدگان امری محرمانه می‌باشد که صرفا در روز اختتامیه جشنواره اعلام می‌شود.

افرادی که در جشنواره های پیشین جزو برگزیدگان نهایی نبودند، می‌توانند ایده تکمیل و اصلاح شده خود را در سال‌های آتی ارسال نمایند.

افرادی که ایده‌ی آن‌ها به عنوان «ایده برگزیده علمی»، معرفی می‌شود، حدنصاب لازم از نظر کمیته علمی را کسب نموده‌اند و لوح تقدیر جشنواره به پاس زحمات آنان به ایشان اهدا خواهد شد.

افرادی که ایده‌ی آن‌ها به‌عنوان «ایده برگزیده نهایی بخش ایده پردازان/ کسب و کار نوپا»، در جشنواره معرفی می‌شود، حدنصاب لازم از نظر کمیته علمی و کمیته کسب و کار را کسب نموده‌اند و از برگزیدگان نهایی خواهند بود، که علاوه بر اهدا تندیس و لوح تقدیر جشنواره، برنده اعتبار حمایتی بنیاد علم و فناوری جمیلی خواهند شد. این حمایت شامل اعتبار توانمندسازی و توسعه محصول می‌باشد.

لازم به ذکر است متقاضیان در هر بخش، قبل از ورود به بخش ثبت نام راهنمای ثبت ایده از این بخش ملاحظه نمایند تا در هنگام ثبت نام با مشکل مواجه نشوند.

در صورت بروز مشکل در هنگام ثبت نام می توانید در ساعت اداری با سرکار خانم بهشتی با شماره 22343314-021 و 09909700169

تماس حاصل فرمایید .