فرآیند توسعه محصول

فرآیندهای توسعه محصول

توسعه محصول یا مدیریت جدید محصول، مراحلی شامل مفهوم‌سازی، طراحی، توسعه و بازاریابی کالاها یا خدمات تازه ایجاد شده و یا تازه معرفی‌شده است. هدف از توسعه محصول، تولید، حفظ و افزایش سهم بازار یک شرکت از طریق برآورد تقاضای مصرف‌کننده است. هر محصولی برای هر مشتری یا فروشگاهی جذاب نخواهد بود، بنابراین تعریف بازار هدف برای یک محصول، جزئی مهم است که باید در مراحل اولیه تولید محصول اتفاق بیافتد. تحقیقات بازار باید در کلیه مراحل طراحی محصول از قبل از تولید یا خدمات گرفته تا زمانی که محصول در حال طراحی و عرضه است باید صورت گیرد.

  • چارچوب‌های اصلی فرایند توسعه محصول

اگرچه توسعه محصول به خودی خود روشی خلاقانه است اما برای عرضه محصول جدید به بازار، رویکردی سیستماتیک لازم است. سازمان‌هایی مانند انجمن توسعه و مدیریت محصول (PDMA) و موسسه توسعه محصول (PDI) راهنمایی‌هایی در مورد انتخاب بهترین چارچوب توسعه برای یک محصول یا خدمات جدید ارائه می‌دهند. یک چارچوب مشخص و هدفمند، به ساختار واقعی تولید محصول نیز کمک می‌کند.

برخی از فریم‌ورک‌ها ، مانند رویکرد انتهای فازی (FFE) تعیین می‌کنند که چه مراحلی برای تولید محصول باید دنبال شود اما این بخش را به تیمی واگذار می‌کند که تصمیم بگیرد کدام سفارش برای محصول خاصی که تولید می‌شود، بیشترین اهمیت را دارد.

پنج عنصر توسعه محصول FFE عبارتند از:

  • شناسایی معیارهای طراحی – شامل طوفان مغزی در مورد محصولات جدید است. هنگامی که ایده‌ یک محصول مشخص شد، می توان از یک استراتژی رسمی برای توسعه محصول استفاده کرد.
  • تجزیه و تحلیل ایده – شامل ارزیابی دقیق‌تر محصول است. تحقیقات بازار و مطالعات مفهومی برای تعیین زمینه تجاری مربوط به شرکت یا مصرف‌کننده ایده انجام می‌شود.
  • پیدایش مفهوم – شامل تبدیل فرصت یک محصول مشخص‌شده به یک مفهوم ملموس است.
  • نمونه‌سازی اولیه – شامل نمونه اولیه محصولی با ارزش تجاری مشخص است. نمونه‌سازی اولیه در این زمینه به معنای تولید سریع یک محصول است نه کالایی که قرار است بعداً آزمایش و به بازار عرضه شود.
  • توسعه محصول – شامل اطمینان از پایداری محصول و تصمیم‌گیری برای ایجاد تجارت و ارزش تجاری محصول است.

چهارچوبهای دیگر مانند تفکر طراحی دارای مراحل تکراری هستند که به منظور دستیابی به خلاقیت و همکاری در تولید محصول صورت می‌پذیرند.

پنج مؤلفه تفکر طراحی عبارتند از:

  • همدلی – در مورد مشکلات محصول خود از دیدگاه‌های مختلف بیشتر ایده بگیرید.
  • تعریف – دامنه و ماهیت واقعی مسئله را مشخص کنید.
  • ایده‌آل – راه‌حل‌های طوفان مغزی برای حل مشکلات.
  • نمونه اولیه – راه‌حل‌های غیرقابل اجرا یا غیر‌عملی را از بین ببرید.
  • آزمون – دسترسی به بازخوردهای مصرف‌کننده.

هشت مرحله توسعه محصول جدید

بخش توسعه محصولات شامل هشت مؤلفه مهم و اساسی است که در اینجا به پنج مرحله ان اشاره می کنیم

  1. تولید ایده: تلاشی مستمر و منظم برای تولید محصولاتی با کیفیت بهتر، از جمله به‌روزرسانی یا تغییر یک محصول. هدف از این روش، تولید ایده‌هایی برای محصولات یا خدمات جدید و یا پیشرفت محصولات یا خدماتی است که شکاف‌های موجود در بازار را نیز برطرف می‌کنند.
  1. غربالگری ایده‌ها: ایده‌های جذاب‌تر به طرز ناخواسته‌ای محصول قدیمی را از عرضه خارج می‌کند. ایده‌های نامناسب باید با در نظر گرفتن فیلترهایی مثل روش‌های ارزیابی عینی، از جمله از طریق آزمایش زودهنگام محصول و نیز توجه به بازخورد مصرف‌کنندگان مشخص شده و کنار گذاشته‌شوند.
  2. تدوین و آزمایش ایده: این بخش بسیار مهم است. تجزیه و تحلیل داخلی و نیز همراه با نظر مشتری در این مرحله اجرا می‌شود. ایده یا محصول باید در این مرحله روی یک مشتری واقعی آزمایش شود. سپس واکنش مصرف‌کنندگان برای تنظیم و توسعه بیشتر ایده با توجه مورد ارزیابی و استفاده قرار گیرد. برای مثال یک نمونه از آزمایش ایده، اتومبیل‌هایی است که توسط تولید‌کنندگان اتومبیل تولید شده‌ و برای دستیابی به بازخورد مصرف‌کنندگان در نمایشگاه اتومبیل به نمایش درمی‌آیند.
  3. استراتژی بازار: استراتژی شامل تجزیه و تحلیل تجارت محصول و نیز نحوه بهینه‌سازی و فروش محصول یا خدمات است. این مجموعه از چهار P تشکیل شده است که عبارتند از: محصول (Product)، ارزش (Price)، معرفی(Promotion) و قرارگیری(Placement)
  • محصول – خدمات یا کالایی که برای جلب تقاضای مشتری طراحی شده‌است.
  • ارزش _ قیمت‌گذاری محصول همه چیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حاشیه سود، عرضه و تقاضا و استراتژی بازار همه و همه از ارزش محصول متاثر می‌شوند.
  • معرفی – هدف از ارتقاء محصول، ارائه محصول به مشتریان هدف، افزایش تقاضا و نمایش ارزش محصول است. به بیان دیگر معرفی شامل تبلیغات، روابط عمومی و بازاریابی است.
  • محل قرار‌گیری – ممکن است فروش و معامله محصول در وب صورت نگیرد اما در دنیای امروزی مشتری بیشتر در فضای مجازی و دنیای وب مشغول خرید محصول است. اینکه محصولات در مغازه‌های آجری یا تنها با یک کلیک فروخته می‌شوند و یا از طریق سایر کانال‌های فروش به فروش می‌رسند بخش مهم ماجراست.
  1. تجزیه و تحلیل: تجزیه و تحلیل محصول اطلاعاتی را به ارمغان می‌آورند که سبب موفقیت محصول می‌شوند. این امر مستلزم گروه‌های مخصوصی است که یک نسخه یا نمونه اولیه از محصول را آزمایش کرده و سپس تجربه را در صفحه آزمایش ارزیابی می‌کنند. این روش، سطح علاقه و ویژگی‌های محصول مورد نظر را به بازار منتقل کرده و همچنین تعیین می‌کند که آیا محصولِ در حال توسعه دارای پتانسیل سودآوری، دستیابی و کارآیی برای شرکت هم هست یا تنها در حال برطرف کردن یکی از چند تقاضای مشتریان است.

سؤالاتی که در طول تجزیه و تحلیل به آن‌ها پاسخ داده می‌شود:

  1. آیا مواد لازم برای تبدیل ایده به محصول را دارید؟
  2. قیمت تولید، تحویل و ارتقاء محصول‌تان چقدر است؟
  3. آیا به کانال‌های توزیع مناسب محصول دسترسی دارید؟