سازمان جهانی بهداشت: آبله میمون برای سلامت عمومی خطر زیادی ندارد

سازمان جهانی بهداشت: آبله میمون برای سلامت عمومی خطر زیادی ندارد

در طول چند هفته گذشته، گزارش‌های زیادی درباره شیوع آبله میمون در کشورهایی از جهان منتشر شده که این بیماری ویروسی معمولا در آن‌ها یافت نمی‌شود. با این وجود، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده که این بیماری «یک خطر متوسط» برای سلامت عمومی مردم جهان محسوب می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا 26 مه (5 خرداد)، در مجموع 257 مورد تایید شده و 120 مورد مشکوک به آبله میمون از 23 کشور گزارش شده است که معمولا این بیماری بومی آفریقایی در آن‌ها دیده نمی‌شود. با این حال، تاکنون هیچ تلفات جانی به دنبال ابتلا به آن گزارش نشده است.

این آژانس همچنین اضافه کرد که با گسترش نظارت در کشورهای بومی و غیرآندمیک، انتظار می‌رود که موارد بیشتری از ابتلا به این ویروس گزارش شود.

همانطور که در مطلب «هرآنچه باید درباره بیماری آبله میمون بدانید» نیز توضیح دادیم، آبله میمون یک بیماری عفونی معمولا خفیف است و در بخش‌هایی از غرب و مرکز آفریقا به عنوان بیماری بومی شناخته می‌شود. این بیماری از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شود، بنابراین با انجام برخی اقدامات مانند قرنطینه یا رعایت بهداشت، می‌توان آن را مهار کرد.

در نهایت، آژانس ملل متحد اعلام کرده بود که بیشتر موارد گزارش شده از این بیماری، تاکنون هیچ ارتباطی با کشورهایی که آبله میمون در آن‌ها بیماری بومی است، نداشته‌اند و ویروس از طریق فعالیت‌های جنسی به آن‌ها منتقل شده است. بیشترین مواردی که تاکنون گزارش شده‌اند در بریتانیا، اسپانیا و پرتغال هستند.

دیابت نوع ۲ روند پیرشدن مغز را تسریع می‌کند

داروی HIV در آزمایش‌ها موفق به تقویت حافظه موش‌ها شد