راهکارهای کنترل استرس (بخش اول)

راهکارهای کنترل استرس (بخش اول)

1- دلیل استرس خود را بیابید

اغلب اوقات، زمان داشتن استرس به‌نظر می‌رسد که همه‌چیز از همه‌طرف روی سر شما آوار شده‌ است. حس می‌کنید مشکلات مثل گلوله به سمت شما شلیک می‌شوند و باید مرتب جاخالی بدهید تا آسیب نبینید. در این مواقع موضع دفاعی می‌گیرید و حتی دفاع‌تان هم خیلی خوب نیست.

به‌جای اینکه حس کنید هر روز دست‌وپا می‌زنید، ببینید واقعا چه چیزی به شما استرس می‌دهد. با دقت به زندگی و یافتن مواردی که موجب استرس می‌شوند، کم‌کم می‌توانید ذهن‌تان را نظم دهید و از استرس خلاص شوید.

2- به چیزهای تحت کنترل‌تان فکر و تمرکز کنید

نمی‌توانید رفتار رئیس‌تان را کنترل کنید یا مانع اظهارنظر خانواده‌ی همسرتان در مورد وضعیت مالی‌تان شوید، ولی می‌توانید عکس‌العمل خود را کنترل کنید. اینکه سر کار به چه موفقیت‌هایی می‌رسید یا زمان و پول خود را چگونه صرف می‌کنید، کاملا به خودتان بستگی دارد.

بدترین چیزی که موجب استرس می‌شود، تلاش برای به‌دست‌گرفتن موارد کنترل‌نشدنی است. حتما در این کار شکست می‌خورید، زیرا از کنترل شما خارج است و بعد دچار استرس بیشتری می‌شوید و احساس ناتوانی می‌کنید. بنابراین بعد از تعیین دقیق دلایل استرس‌تان، روی آنهایی که کنترل‌شدنی هستند، تمرکز کنید. بعد می‌توانید بهترین عکس‌العمل را بیابید.

مثلا در مورد پروژه‌ی کاری؛ اگر میزان کار موظفی به شما استرس می‌دهد، با ناظر خود در مورد آن حرف بزنید. می‌توانید پروژه را به قدم‌های کوچک‌تر تقسیم و برای هر‌ کدام زمان مشخصی را تعریف کنید. اگر هر کاری که از دست‌تان برمی‌آید انجام دهید، پیشرفت می‌کنید. این‌طور احساس قدرت و انرژی پیدا می‌کنید.

3- کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید

در زندگی، خلاصی از استرس وقتی آسان می‌شود که کار مورد علاقه‌تان را انجام دهید. حتی اگر شغل شما باعث استرس است، با یافتن سرگرمی‌هایی می‌توانید به زندگی‌تان تنوع بدهید. از چه چیزی خوش‌تان می‌آید؟ اگر مطمئن نیستید، چیزهای مختلف را امتحان کنید. بالاخره می‌توانید چیزی را پیدا کنید که معنی‌دار و راضی‌کننده‌ است.

4- زمان خود را به‌خوبی مدیریت کنید

برای خیلی از افراد کمبود زمان یکی از موارد استرس‌زاست. کارهای انجام‌دادنی زیاد هستند و زمان از دست‌تان در می‌رود. تاحالا پیش آمده که آرزو کنید ساعت‌های بیشتری در روز وجود داشته باشد؟ یا کسی ناله کند که به اندازه‌ی کافی وقت ندارد؟ ولی لارا واندرکام (Laura Vanderkam) در کتاب خود به نام «۱۶۸ ساعت: از آنچه فکر می‌کنید بیشتر وقت دارید» می‌گوید از آنچه شما تصور می‌کنید، فرصت و زمان بیشتری دارید.

همه‌ی ما به یک اندازه وقت داریم: ۱۶۸ ساعت. ولی خیلی از افراد هستند که هم از فرزندان خود مراقبت می‌کنند، هم شغل تمام‌وقت دارند، هم شبی ۷ ساعت می‌خوابند و هم زندگی موفقی دارند.

5- فهرستی از تکنیک‌ها را برای خود آماده کنید

روش‌های کاهش استرس برای همه‌ی شرایط تاثیر یکسانی ندارند. برای مثال، وقتی در ترافیک گیر افتاده‌اید یا در خانه هستید، عمیق نفس‌کشیدن می‌تواند مفید باشد ولی وقتی در جلسه‌ای تجاری هستید، این کار خیلی به‌دردتان نمی‌خورد.

استرس پیچیده است. دکتر ریچارد بلونا (Richard Blonna) یکی از مشاوران، مربیان برجسته‌ و نویسنده‌ی کتاب «کمتر استرس داشته باشید و بیشتر زندگی کنید» است. او می‌گوید «ما به فهرستی از تکنیک‌ها برای بهره‌گیری و استفاده در شرایط استرس‌زا نیاز داریم».