حمایت از مروجین علم چشم‌اندازی نو در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

روز دوشنبه مورخ بیست و یکم آذر ماه سال 1401 دبیرخانه جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان میزبان ارکان انجمن “ترویج علم ایران” بود.

ابتدا دکتر مودب – مدیر اجرایی جشنواره در خصوص هلدینگ زرین و مجموعه های تحت نظارت آن از جمله جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، مرکز شتاب‌دهی ماینتک و آکادمی آنسو توضیحاتی را ارائه نمود.

ایشان در ادامه افزود: مطالعات گسترده ای بر روی جشنواره های مشابه صورت گرفت و با توجه به پشتوانه اصلی این نوع رویدادها در دنیا که بنیادهای علمی هستند؛ بنیاد نیکوکاری جمیلی به بنیاد علم و فناوری جمیلی تغییر نام داد و بعد از آن فعالیت های بخش بین الملل جشنواره نیز به صورت رسمی آغاز گردید.

مدیر اجرایی جشنواره ضمن برشمردن تفاوت مابین شرکت کنندگان در دو بخش ایده پردازان و کسب و کار نوپا؛ همکاری و ارتباط با مراکز علمی، دانشگاه، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد سطح کشور را از نقاط قوت این رویداد برشمرد.

در ادامه دکتر قدیمی در خصوص قدمت و نوع فعالیت های این انجمن توضیحاتی را بدین شرح بیان نمود: اولین جرقه‌های شکل‌گیری اندیشه در مورد تاسیس انجمن ترویج علم در ایران را می توان در سال ۱۳۷۸ دانست. این اقدام اولین فعالیت رسمی در ایران برای همگانی سازی علم یا ترویج علم محسوب می‌شود. اهداف این انجمن عبارتند از: ترویج علم بین عموم مردم، اشاعه تفکر علمی به منظور ایجاد زمینه مناسب برای همگانی کردن علم در جامعه، جلب مشارکت و هماهنگی میان نهادهای مروج علم، آموزش مروجان علم و نهادینه کردن ترویج علم.

رئیس انجمن در ادامه خاطر نشان کرد: جایزه ای معتبر توسط این نهاد به مروجین علم در سراسر کشور نیز اعطا می گردد.

سپس دکتر حجازی پیشنهاداتی در راستای همکاری جشنواره با انجمن ترویج علم ارائه نمود: 1- معرفی ایده پردازانی که در مسیر تجاری سازی قرار دارند، به انجمن 2- برگزاری نشست های تخصصی در کرسی یونسکو این نهاد و مصادف با سال جهانی علوم پایه 3- همکاری جشنواره در برگزاری مراسم های تقدیر و بزرگداشت افراد برجسته 4- همفکری در اجرای برنامه یکشنبه های ترویج علم 5- حمایت جشنواره در راستای تقویت شبکه های نوآوری مردمی و مستند سازی نوآوری ها.

پیرو توضیحات و پیشنهادات اعضای هیات مدیره انجمن ترویج علم، دکتر مودب ضمن اعلام موافقت، درخواست خود را مبنی بر مکتوب نمودن موارد مطروحه و ارسال به دبیرخانه جشنواره جهت بررسی مطرح نمود.

همچنین ایشان در خصوص تشکیل کمیته های تخصصی و برگزاری مراسم بین المللی “روز جهانی دختران در علوم” برنامه های پیشنهادی خود را مطرح نمود.

در پایان مقرر گردید تفاهم نامه ای دوجانبه مابین دبیرخانه های دو مجموعه منعقد گردد.