تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند شما را به بیماری قلبی مبتلا کند

تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند شما را به بیماری قلبی مبتلا کند

اگر شما هم روزانه بیش از یک ساعت به تماشای تلویزیون می‌نشینید، باید بدانید که این کار می‌تواند در طولانی‌مدت کشنده باشد و سلامتی‌تان را مورد تهدید قرار دهد. تماشای بیش از حد تلویزیون، می‌تواند مسبب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در کودکان باشد؛ اما این تمام ماجرا نیست. تحقیقات جدیدی که نتایج آن اخیرا اعلام شده‌اند، حاکی از این هستند که بسیاری از افراد که به طور روزمره تلویزیون تماشا می‌کنند در معرض تهدید سلامتی و ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

پس از همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا، خیلی‌ها خانه‌نشین شدند و سر خود را به شیوه‌های مختلفی گرم کردند. یکی از سرگرمی‌های محبوب در این دوره، تماشای روزمره تلویزیون بوده است. مطالعات جدید نشان‌دهنده خطر احتمالی ابتلا به بیماری‌های قلبی در کسانی هستند که در روز بیش از یک ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند. محققان واحد اپیدمیولوژی شورای تحقیقات پزشکی یا به اختصار MRC چنین نظری دارند. محققان دانشگاه‌‌های کمبریج و هنگ‌کنگ نیز در این تحقیق همکاری داشته‌اند. نتایج حاصل شده از این مطالعه در یک مجله سلامتی به چاپ رسیده است.

به طور کلی در این نتایج، تأکید شده است که تماشای روزمره تلویزیون برای بیش از یک ساعت ظاهرا ضرری ندارد و شاید تنها یک سری عارضه جزئی را در فرد ایجاد کند. با این وجود اعلام شده که این موضوع می‌تواند در طولانی‌مدت به برخی مشکلات، از جمله عارضه‌های قلبی در فرد منجر شود. بنابراین بهتر است به طور روزمره کم‌تر از یک ساعت تلویزیون تماشا کنید تا در طولانی‌مدت، وضعیت سلامتی بهتری داشته باشید.

بر اساس داده‌های رسمی، از هر 8 مرد، یک نفر و از هر 15 زن، یک نفر بر اثر بیماری‌های مربوط به عروق کرونری قلب (رگ‌های خونی که خود قلب را تغذیه می‌کنند) فوت می‌کنند. بنابراین، انسداد و بیماری‌های مربوط به این رگ‌های قلبی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. علاوه بر این‌ها، بسیاری از کسانی که از این بیماری رنج می‌برند حتی بیشتر از دیگران در معرض سکته مغزی هستند.

از آن‌جایی که این عارضه‌ها بسیار شایع و در عین حال، خطرناک هستند بسیاری از دانشمندان دهه‌ها به دنبال یافتن جوابی مناسب برای علل‌های آن بوده‌اند؛ اما جدیدترین تحقیق محققان از چه چیز خبر می‌دهد؟یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد‌کننده خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری قلب، سبک زندگی کم‌تحرک است. این نوع سبک زندگی شامل کسانی می‌شود که به مدت طولانی روی یک جا می‌نشینند و تنها هر چند ساعت تحرک کوچکی دارند. بنابراین مواردی مانند تماشای تلویزیون و انجام بازی‌های ویدئویی در کنار سایر کارهای مشابه، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تشدید کنند.

محققان با مورد مطالعه قرار دادن بیش از 500 هزار نفر بزرگسال برای 12 سال به نتایج مهمی دست یافتند. آن‌ها با فاکتور گرفتن خطرات ژنتیکی و سایر عوامل، دریافتند افرادی که هر روز بیش از 4 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند در صف اول ابتلا به چنین بیماری‌های مهلکی قرار دارند. اگر کم‌تر از این زمان تلویزیون تماشا می‌کنید، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در خود کاهش داده‌اید، اما همچنان خطر بیخ گوشتان قرار دارد.