تلاش در راستای هم افزایی حداکثری مابین بنیادهای علمی

تلاش در راستای هم افزایی حداکثری مابین بنیادهای علمی

روز سه شنبه مورخ سوم آبان ماه 1401 جلسه ای مابین مدیران اجرایی جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان و بنیاد فرهنگی البرز برگزار گردید.

در ابتدا دکتر مقیمی به معرفی موسسه البرز بدین شرح پرداخت: بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی تأسیس شده است. هدف از تاسیس بنیاد فرهنگی البرز در واقع كمك به اشاعه فرهنگ علمی كشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر ایرانی و تشویق دانشجویان و دانش­‌آموزان برگزیده و نوباوگان و نوجوانان با استعداد ایرانی است. این امر از طریق اعطای “جایزه بنیاد البرز” و به صورت مستمر و سالانه انجام می‌گیرد.

این بنیاد به همت مرحوم حسینعلی البرز، تأسیس و وقف گردید. این بنیاد طی بیش از نیم قرن، چندین هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت و تشویق قرار داده است. هر ساله به نخبگان، پژوهندگان، دانشجویان، دانش‌­آموزان و ممتازین حوزه علمیه جایزه بنیاد البرز اعطاء می­‌گردد. این جوایز به صورت کشوری و معمولاً به همراه تجلیل از مقام والای چهره ماندگار، واقف زنده یاد حسینعلی البرز برگزار می ‌شود.

واجدین شرایط دریافت جایزه حسن تحصیل از بین دانش‌آموزان ممتاز دوره‌­های تحصیلی متوسطه اول، دوم و نیز فنی حرفه‌ای و کاردانش (هنرستان) در سراسر کشور انتخاب می‌شوند. این عزیزان در مرحله نخست توسط مسئولین محترم استان‌های کشور انتخاب شده و در مرحله نهایی توسط کمیته علمی جایزه بنیاد البرز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

در نهایت دانش‌آموزان برتر استان‌ها با بالاترین امتیاز به عنوان برگزیدگان نهایی کشور انتخاب می شوند و به ایشان، جایزه بنیاد البرز شامل مبلغ نقدی و لوح تقدیر و تندیس همایش اهدا می‌گردد.

ایشان خاطر نشان کرد: این جوایز از محل درآمدهای موقوفات واقف خیراندیش حسینعلی البرز بوده و بدون هرگونه مشارکت مالی از سوی دیگر افراد خیر و یا نهادها و ارگان ها فراهم می‌آید.

سپس دکتر مودب به معرفی بنیاد نیکوکاری جمیلی و هدف از تاسیس آن پرداخت.

ایشان خاطر نشان کرد: جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از شش سال پیش و در راستای اهداف بنیاد، فعالیت خود را به صورت انحصاری در حوزه علوم پایه آغاز کرده است و به همین منظور مطالعات گسترده ای بر روی جشنواره های مشابه در دنیا صورت گرفت و با توجه به پشتوانه اصلی این نوع رویدادهای دانش محور در دنیا که بنیادهای علمی هستند؛ بنیاد نیکوکاری جمیلی با تغییر اساسنامه و طی کردن مسیر قانونی، به بنیاد علم و فناوری جمیلی تغییر نام داد و هدف اصلی آن حمایت از گسترش دانش در سطح ملی و بین المللی شد و در این مسیر دانشگاه های برتر کشور نیز در مقام حامیان بنیادی و معنوی در کنار جشنواره قرار گرفتند.

مدیر اجرایی جشنواره جهت شفاف سازی تمامی ابعاد جشنواره روند ثبت ایده، داوری ایده ها و همچنین برگزاری مراسم اختتامیه توضیحاتی را ارائه نمود.

در ادامه دکتر غلامی – دبیر کمیته مدیریت و برنامه ریزی جشنواره افزود: از پنجمین دوره جشنواره، فرآیند بین المللی شدن این رویداد بررسی و در دستور کار قرار گرفت و در ابتدای مسیر، اخذ مجوزهای لازم از دانشگاه تهران، رایزنی با موسسه فرهنگی اکو و انعقاد تفاهم نامه همکاری دوجانبه با این موسسه و همچنین تاسیس باشگاه علوم پایه و تکنولوژی یونسکو انجام گرفت.

ایشان وجه تمایز جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را با سایر جشنواره ها، حمایت و پشتیبانی برگزیدگان این رویداد علمی تا مرحله تجاری سازی دانست.

در پایان دکتر مقیمی درخواست خود را مبنی بر برگزاری جلسات دوره ای با بنیاد علمی و فناوری جمیلی و به منظور هم پوشانی حداقلی و هم افزایی حداکثری دو بنیاد در راستای معرفی و تقدیر از نخبگان و چهره های ماندگار کشور مطرح نمود و مورد موافقت ارکان جشنواره قرار گرفت و مقرر گردید برای جلسات فوق برنامه ریزی صورت پذیرد.

در پایان، از موزه بنیاد فرهنگی البرز بازدید گردید.