تجلیل از مقام علمی استاد بزرگوار علم و اخلاق، جناب آقای دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی به عنوان برگزیده کامستک

تجلیل از مقام علمی استاد بزرگوار علم و اخلاق، جناب آقای دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی (عضو محترم شورای
سیاست گذاری جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان) به عنوان برگزیده کامستک

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید حدادی اصل در آیین تجلیل از مقام علمی برگزیدگان ایرانی جوایز کامستک، اعمال تحریم علیه ایران را مانع اصلی در همکاری‌ها با کامستک (کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) دانست و گفت: سه شبکه کامستک شامل شبکه نانو فناوری، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه های مجازی  جهان اسلام در ایران فعالیت دارند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم تاکید کرد: فعالیت سه شبکه کامستک در ایران بسیار با اهمیت است، سیاست ایران همکاری جدی با کامستک است و کسب جایزه این سازمان توسط دانشمندان خودرا یک افتخار می دانیم.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین الملل اظهار داشت: اساتید و دانشجویان بسیاری از ایران با کامستک همکاری دارند و در حال حاضر نیز اساتیدی از ایران توانستند جوایز کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی را کسب کنند، جوایزی که کامستک به دانشمندان و به خصوص دانشمندان ایرانی اهدا می کند، بسیار ارزشمند است و این باعث گسترش فعالیت دانشمندان و ایجاد انگیزه ای برای آنها است.

در این آئین دکتر علی اکبر موسوی موحدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک جایزه یک عمر دستاورد کامستک در رشته بیوشیمی و بیوفیزیک و دکتر اسمعیل قوانلو عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز جایزه بهترین کتاب علمی کامستک را دریافت کردند.

پیشنهادات برنده ایرانی جایزه کامستک برای توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی

دکترعلی اکبر موسوی موحدی  برنده ایرانی جایزه کامستک پیشنهاداتی را برای توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی ارایه کرد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این مراسم اظهار داشت: جایزه علمی موجب رقابت علمی در سطح بین المللی می شود. امروز موضوع تشکیل شبکه همکاری برگزیدگان مطرح است و به همین مناسبت دو پیشنهاد ارائه می دهم.

وی افزود: پیشنهاد اول حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل کانون برگزیدگان ایرانی کامستک و پیشنهاد دیگر تشکیل دبیرخانه شورای علمی کامستک در صورت صلاحدید توسط این نهاد است.

موسوی موحدی خاطرنشان کرد: نهادهای علمی مانند بنیاد علمی و فناوری مصطفی (ص)، دبیرخانه توسعه علم و فناوری کشورهای اسلامی مستقر در دانشگاه تهران، دبیرخانه جشنواره های بین المللی خوارزمی، رازی و فارابی، موسسات نهادی علم در کشورهای اسلامی و منطقه ای می توانند از این پیشنهادات حمایت کنند.

برنده جایزه کامستک تاکید کرد: امکانات وسیعی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و منطقه وجود دارد که باید راهبرد سیاستگذاری علمی برای آنها تشکیل شود.

جوایز کامستک به صورت دوسالانه در ۹ رشته تخصصی شامل یک عمر تلاش در ارتقای رشته زیست‌شناسی، یک عمر تلاش در ارتقای رشته شیمی، جایزه محقق جوان، جایزه بهترین کتاب علمی، جایزه بهترین پتنت (ثبت اختراع) علمی، جایزه بهترین مقاله علمی در رشته زیست شناسی، جایزه بهترین مقاله در رشته شیمی جایزه بهترین مقاله در ریاضیات و جایزه بهترین مقاله در رشته فیزیک هر دو سال یک بار در حوزه علوم پایه و علم و فناوری برای قدردانی از محققان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اعطا می شود. هر جایزه شامل یک گواهی، مدال افتخار و جایزه نقدی است.

این کمیته جوایز ویژه‌ای به دانشمندان مقیم و شاغل در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اعطا می‌کند که فعالیت‌های پژوهشی ارزنده‌ای انجام داده باشند. جایزه کامستک یکی از جوایز معتبر علمی برای محققان کشورهای اسلامی است.