با تکنیک های ایده یابی چقدر آشنا هستید؟

ایده پرداز

تا حالا فکر انجــام طرحی نو به ذهن‌تون رسیده؟  آیا اصلاً خلق طرحی نو یا به نوعی همون ایده‌پــردازی تعریف خاصی داره؟ در این مقاله علاوه بر تعریف ایده پردازی، به انواع تکنیک های ایده پردازی اشاره می کنیم.

ایده‌پردازی

فرآیند خلق، توسعه و برقراری ارتباط با ایده‌های انتزاعی، حقیقی یا بصریه. فرآیـندی که هر مرحله از اون، از خلق ایده گرفته تا پردازش و اجرا، نکات خاص خودش رو داره.

طرح‌ نو یا به بیانی ساده‌تر، نوآوری پله‌ی آغازین هر حرکتی در مسیر خلاقیته، خلاقیتی که میشه گفت خودش از ایده‌ها سرچشمه می‌گیره.

حالا فکرش رو بکنید که ایده ها کلید اصلی نوآوری هستند.این یعنی بدون وجود ایده‌ها، تقریباً هیچ فعلی اجرایی نیست و چون اجرای هر ایده،  مُهره‌ی اصلی رشد و یادگیریه، پس عملی شدن ایده‌های جدید و خلاقانه برای هر نوع پیشرفتی ضروریه.

و در آخر این سوال پیش میاد که چرا هیچ ایده‌ای نمیتونه به تنهایی باعث ایجاد نوآوری بشه؟ چون هر ایده برای رسیدن به مرحله اجرا به فرآیندی منظم و مدیریت به موقع نیاز داره.

پس میشه اینطور نتیجه گرفت که نکته مهـــم در ایده‌پــــردازی علاوه بر نوع خلاقیت تولیدی، توجه به کیفیت مراحل اجرای ایده است.

انواع تکنیک های ایده یابی

  •  طوفان فکری
  • پرسیدن سوالات هدف دار (5w+1h)
  • نقشه ذهنی

#طوفان فکری

با انجام این تکنیک، فرد شــروع به ایده پردازی و گفتن نظراتش برای حل مشکل می کنه. تکنـــیکی که تنها بر اساس کمیت ایده هاست و نه کیفیت اون ها.

#پرسیدن سوالات هدف دار (5w+1h)

پاسخ به سوالات هدف دار، باعث می شه مغز شما درگیری بیشتری با موضوع داشته باشه و مسئله مورد نظر رو از جهات مختلفی تحلیل و بررسی کنه.

#نقشه ذهنی

تا حالا اسم تکنیک نام آشنا و همه فـــن حریف نقشــــــــه ذهنی به گوش‌تون خورده؟

با این تکنیک می تونید در زمان ایده یابی موارد زیادی رو کشف و از طرفی ارتباطـــات نامحدودی بین اجزا پیدا کنید.