آلن ماتیسون تورینگ پدر هوش مصنوعی و علوم‌کامپیوتر مدرن

آلن ماتیسون تورینگ پدر هوش مصنوعی و علوم‌کامپیوتر مدرن

تورینگ دانشمند علوم‌کامپیوتر، ریاضی‌دان، تحلیل‌گر رمز، ریاضی‌دان و پدر  هوش مصنوعی شناخته‌شده و مهم‌ترین جایزه علمی رایانه به افتخار وی جایزه تورینگ نام گرفته‌است.

برخی از مقالات آلن ماتیسون در زمینه رمزگشایی

  • استفاده از احتمالات در رمزگشایی
  • آمار تکرارهای ریاضی
  • یکی از دستگاه‌هایی که تورینگ در تولید آن نقش اساس داشت، Delilah بود که برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام‌های صوتی استفاده می‌شد.

اولین کامپیوترهای مدرن

تورینگ در سال ۱۹۴۶ مقاله‌ای منتشر کرد که پایه و اساس ساخت کامپیوترهای اولیه با حافظه‌های الکترونیکی را توضیح می‌داد و نخستین کامپیوتری که با استفاده از طرح او ساخته شد،  Pilot ACE نام داشت.

دستاوردهای آلن ماتیسون

  1. مهم‌ترین دستاورد ایشان، توسعه نرم‌افزار برای یکی از نخستین کامپیوترهای حافظه‌دار تاریخ به نام Manchester Mark 1 بود.
  2. وی هم‌چنین آزمایشی تحت عنوان «تست تورینگ» معرفی کرد که با انجام آن هوشمندی کامپیوترها اندازه‌گیری می‌شد.
  3. این دانشمند در سال ۱۹۴۸ روشی برای حل معادلات ماتریس به نام “LU “decomposition ارائه کرد.
  4. ساخت نرم‌افزار شطرنج برای کامپیوتر Ferranti Mark 1 به عنوان اولین نرم‌افزار بازی شطرنج در کامپیوتر از دیگر فعالیت‌های ایشان بود.

نوبل کامپیوتر

جایزه ای‌سی‌ام تورینگ سالانه از سوی انجمن ماشین‌های محاسباتی  (ACM) به اشخاصی که سهم بسزایی در زمینه کامپیوتر دارند، اعطا می‌شود و از این جایزه به عنوان جایزه نوبل در کامپیوتر یاد می‌شود؛ که به افتخار آلن تورینگ پدر علوم کامپیوتر نام‌گذاری شده است.

تاریخچه اولین نسل کامپیوترهای امروزی

نتایج تحقیقات او، مبنا و مفهوم‌هایی از الگوریتم و پردازش را به کمک ماشین مخصوصش یعنی ماشین تورینگ، توصیف کرد، ماشین تورینگ (Turing Machine) را می‌توان اولین نسل از کامپیوترهای امروزی دانست.