کارل آیکان جنگجوی خستگی ناپذیر دنیای بورس

 کارل آیکان جنگجوی خستگی ناپذیر دنیای بورس

آیکان کار خود را به عنوان یک دلال سهام شرکت‌ها آغاز کرد و با گذشت زمان ، به شکل یک سهام‌دار بورس «وال استریت»  ظاهر شد. وی در دهه 1980، شهرت  (corporate raider) کسب کرد.

وی سهام عظیمی را در جاه‌هایی چون Phillips Petroleum، Dan River، Marshall Field’s، BFGoodrich ، Hammermill Paper  و شرکت‌های معروف آمریکایی مانند Texaco و شرکت هواپیمایی آمریکایی Trans خطوط هوایی جهانی (TWA) به دست آورد.

کارل در سال 1985 موفق به کسب TWA شد. سپس در سال 1987 شرکت Icahn را تأسیس کرد. وی هم‌چنین در سال 2004 یک صندوق تامین اجتماعی به نام (Icahn Partners) بنیاد نهاد.در فوریه 2013 مجله فوربس آیکان را جزو یکی از 40 مدیر پردرآمد صندوق پوشش ریسک در دنیا معرفی کرد و از ماه فوریه سال 2017، ایکان که هنوز در شرکت‌های بزرگی هم‌چون «اپل» و «دل»، سهام عمده دارد، پنجمین ثروتمند محافظه کار در جهان است.

تاسیس شرکت آیکان

کارل آیکان در سال 1968 با 150 هزار دلاری که خودش جمع کرده بود و 400 هزار دلار سرمایه‌ای که از دایی خود گرفته‌بود،
یک کرسی در بورس نیویورک به‌دست‌آورد و شرکت بورسی آیکان را تأسیس کرد.

کار اصلی او در امور خیریه، صندوق نجات کودکان، به نام  «خانه آیکان» است که در برونکس ایجاد کرد و هدف اصلی این خانه
این می‌باشد که برای پناهجویان خانه‌ای فراهم می‌کند.

فلسفه سرمایه‌گذاری «کارل آیکان»

کارل می‌گوید: « در مجموع فلسفه سرمایه‌گذاری من این است که چیزی را بخرید، هنگامی که هیچ شخصی آن را نمی‌خواهد.» آیکان علاقه دارد در کمپانی‌هایی سرمایه‌گذاری کند که از ارزش کم‌تری برخوردار هستند. درواقع هنگامی که بحث به ارزش کمپانی‌ها می‌رسد کارل آیکان یک دانشمند به حساب می‌آید.

روش‌ آیکان در مسیر کسب و کار

روش وی بسیار ساده است؛ تمرکز روی الگوی تجارت، درک ترازنامه و تشخیص چشم‌اندازهاست، به عبارت دیگر کارل آیکان به جای اینکه از روش‌های مرسوم و معمول استفاده کند، کار خودش را انجام می‌دهد و راه خودش را می‌رود.