نخبه کیه ؟ چطور نخبه بشیم ؟

شانس یا تلاش

نخبه کیه؟ ما هم می تونیم نخبه بشیم ؟

کلمه نخبه تا حالا به گوش خیلی از ما خورده، اما به چه کسی نخبه گفته میشه و تاریخچه‌ی این کلمه به کجا برمیگرده؟

کلمه نخبه اولین‌بار قرن 17 و با هدف اثبات برتری یک شی خاص به کار رفت. اگه بخوایم از معنای لغوی نخبه بگیم، بخشی خاص از جامعه هستن که از نظر قابلیت‌ها و توانایی‌ها نسبت به باقی افراد جامعه برتر هستن.


جامعه هم از طرفی تعریف خاص خودش رو نسبت به افراد نخبه داره، اما این تعریف از چه زاویه‌ای هست و جامعه افراد نخبه رو چطور معرفی می‌کنه؟

خوب اگه بخوایم به نخبگان از منظر جامعه‌شناسی نگاه کنیم باید گروه کوچکی از مردم جامعه رو در نظر بگیریم که با قرار گرفتن در رأس «هرم منزلت اجتماعی»، سهمی نابرابر و بزرگ از قدرت یا ثروت رو در اختیار دارن.

بنیاد ملی نخبگان هم تعریفی متفاوت نسبت به دو تعریف قبل از نخبگان داره. طبق این تعریف، تنها افرادی که ارزشی افزوده‎ برای کشور داشته باشن و یا با استفاده از توانایی‌های اکتسابی خودشون، کارآفرینی و یا تولید ثروت کنند در شمار نخبگان قرار می‌گیرن.

نخبه‌ها چه شکلی‌ هستن؟

واقعیت اینه که نخبه‌ها ظاهر خاص و یا متفاوتی ندارن و تنها وجه تمایزشون با باقی افراد جامعه، استفاده هرچه بیشتر و بهتر اونها از ذهن و زمانه.

شانس یا تلاش؟

خیلی‌ها تصور می‌کنن برای نخبه شدن نیاز به هوش ذاتی هست و هوش افراد نخبه رو شانسی به ارث رسیده می‌دونن نه امتیازی اکتسابی.

نخبه بشیم - نخبه کیست

چطور نخبه بشیم؟

برای اینکه نخبه بشیم ، این 9 توصیه می تونه خیلی بهمون کمک کنه.

اول – برای نخبه شدن اولین نکته تقویت روابط اجتماعیه. باید روزانه با افراد آگاه مختلفی در ارتباط باشید و از تجارب و دانش این افراد استفاده کنید.

دوم – به جستجو ادامه بدید. لازم نیست موفقیت یک نقطه پایان داشته باشه. نخبگان موفق دائماً در حال شروع پروژه‌های جدید و تحقیق در مورد سرمایه گذاری‌های جدید هستن.

سوم – هرگز ایده‌تون رو لو ندید، تا وقتی ایده‌ای جدید کشف می کنید، باید مراقب اون باشید و خیلی زود اون رو تبلیغ نکنید. پس تا قبل از عملی شدن ایده‌تون، به خوبی ازش نگهداری کنید.

چهارم – باید این قدرت رو داشته باشید که با چالش‌ها و مشکلات متعدد روبرو بشید و اون‌ها رو کنترل کنید.

نخبه بشیم - چالش ها رو رفع کنید

پنجم – صبور باشید. ایده یعنی تبدیل یک تفکر به واقعیت، پس برای ثبت این خلاقیت تا میتونید صبر به خرج بدید.

ششم – با فروتنی اعتماد دیگران رو جلب کنید. ایده شما بدون اعتماد سرمایه‌گذار، یک تفکر خام هست.

هفتم – صادق باشید. قدرت اطلاعات است که ایده شما را خاص، گیرا و متمایز می‌کند.

نخبه بشیم - صادق باشید

هشتم – عاقلانه سرمایه گذاری کنید. پول رشد می‌کند. نخبگان موفق مدام در حال تحقیق در مورد چگونگی استفاده بیشتر از وقت و هزینه خود برای سرمایه‌گذاری روی ایده‌هاشان هستند.

نهم – برنده باشید. از تفکر، ظرافت، سخت‌کوشی، پایداری، کار تیمی و آگاهی خود برای تحقق تمام آنچه که در خواب می بینید استفاده کنید.

نخبه بشیم - برنده باشید

جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان این مقاله را به شما جوانان جویای موفقیت، تقدیم می کند.