معرفی کتاب «نسل چهارم بازاریابی»

نویسندگان: فیلیپ کاتلر، ایوان ستیاوان، هرماوان کارتاجایا

در نسل چهارم بازاریابی، به مسائلی مانند تولید محتوا و بازاریابی محتوا، بازاریابی همه‌کاناله، و مدیریت ارتباط با مشتری اجتماعی پرداخته می‌شود. کتاب نسل چهارم بازاریابی، علاوه بر کمک به خواننده برای درک اهمیت تغییر بازارهای امروزی و ضرورت تحول بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال، پارادوکس و الزاماتی را بیان می‌دارد که چشم مخاطب را به روی روند پیش رو باز می‌کند و درنهایت، با ارائه نمونه‌هایی، چگونگی اجرای این پارادایم نوین را آموزش می‌دهد.

امروزه مشتریان به جای اعتماد به تبلیغات به نظرات همتایان خود در شبکه‌های اجتماعی درباره محصولات اعتماد می‌کنند و به نوعی صدای مشتری رساتر از قبل شده‌است و میزان نفوذ آن در دیگران و قدرت تاثیر آن بر کسب و کار‌ها بیش از گذشته شده است. فروشندگان و صاحبان برندهای معروف در بازار امروزه باید دغدغه نشان دادن شخصیت واقعی برندشان را بیش از مورد پسند واقع شدن مشتریانشان داشته باشند. آن‌ها باید به علایق و حیطه اجتماعی مشتریانشان توجه کنند و بیاموزند که چگونه صادقانه و متناسب با نیاز مشتری و شرایط عمل کنند. در حقیقت آن‌ها باید بازاریابی نسل چهارم را که همان بازاریابی دیجیتال است بیاموزند.

خواندن کتاب نسل چهارم بازاریابی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

تمامی صاحبان کسب وکارهای کوچک و بزرگ، صاحبان برندها و فعالان در حوزه بازاریابی را به خواندن این اثر دعوت می‌نماییم.

بخشی از کتاب نسل چهارم بازاریابی

کسب و کار‌ها باید بدانند که تعداد بالای نقاط تماس با مشتری و حجم بالای پیام‌ها ضرورتا تأثیرگذاری را افزایش نمی‌دهند. کسب و کارها نیاز دارند تا در میان انبوه کسب و کار‌ها دیگر برجسته شوند. فقط یک لحظه شادمانی و دل‌خوشی غیرمنتظره از برند همه‌ی آن چیزی است که برای تبدیل مشتری از مشتری ساده به مدافع برند نیاز است. برای توانایی انجام دادن چنین کاری، کسب و کار‌ها باید نقشه‌ی مسیر خرید مشتری را طراحی کنند و نقاط تماس مشتری را در سراسر مسیر بفهمند و در چند نقطه‌ی تماس انتخابی دخالت کنند.

به‌علاوه، کسب و کار‌ها باید از قدرت اتصال و دفاع مشتری استفاده کنند. امروزه، گفت‌وگوی فردبه‌فرد در میان مشتریان مؤثرترین شکل رسانه است. باتوجه‌به این عدم اعتماد، ممکن است کسب و کار‌ها دیگر نتوانند به مشتریان هدف دسترسی مستقیم داشته باشند. چون امروزه مشتریان به همتایان خود بیش از هر زمان دیگری اعتماد می‌کنند، بهترین منبع برای تأثیرگذاری در مشتریانْ ارتشی از مشتریانی است که به مدافع تبدیل شده‌اند. بنابراین، هدف نهاییْ خرسند کردن مشتریان و تبدیل آنان به مدافعانی وفادار است.