معرفی چهره «مارک زاکربرگ»

مارک زاکربرگ، جوان‌ترین میلیاردر جهان، مؤسس و بنیان‌گذار بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان – فیسبوک – با ماهانه نزدیک به ۲ میلیارد کاربر فعال است.

مارک زاکربرگ کیست؟

مارک زاکربرگ خالق فیسبوک است که به واسطه راه‌اندازی این شبکه اجتماعی نامش بر سر زبان‌ها افتاد. او مالک فیسبوک و  اینستاگرام است که اخیرا واتساپ را نیز خریداری کرده‌است.

رشد ناگهانی فیسبوک و جهانی‌شدن نام مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ به همراه چند نفر از دوستانش پروژه The Facebook را در 4 فوریه سال 2004 آغاز کردند. ادواردو ساروین، اندرو مک کالم، کریس هیوز و داستین موسکوویتز چهار نفری بودند که با زاکربرگ در این پروژه همکاری می‌کردند.

این پروژه ابتدا مورد استفاده دانشجویان هاروارد قرار گرفت. سپس در سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز به کار گرفته شد. به دلیل رشد سریع این شبکه اجتماعی زاکربرگ تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند.

یکی از اولین کسانی که روی فیسبوک سرمایه‌گذاری کرد پیتر تیل بیزینس من بود. او ۵۰۰ هزار دلار سرمایه برای فیسبوک گذاشت و زاکربرگ و همکارانش توانستند به یک خانه (دفتر کاری) در پالوآلتو اسباب‌کشی کنند.

چرا لقب خطرناک‌ترین مرد جهان را به زاکربرگ می‌دهند؟

هرکسی که ارتباطات و شبکه ارتباطی بزرگتری داشته باشد قدرت بیش‌تری دارد. مارک زاکربرگ هم اکنون دو شبکه اجتماعی پرطرفدار جهان و یک پیام‌رسان پرطرفدار را در اختیار دارد. سلاح او داده‌های کاربرانی است که در این شبکه‌ها حضور دارند. در حال حاضر قدرتمندترین سلاح، داده است. ادغام سه پلتفرم ارتباطی با میلیاردها داده می‌تواند قدرت زیادی را به‌مراه داشته‌باشد. چنان که گفته می‌شد در انتخابات آمریکا فیسبوک روی نتایج انتخابات تاثیر گذاشت. پس چنین شبکه‌ای می‌تواند روی سرنوشت جهان نیز تاثیر بگذارد.