معرفی پروفسور توفیق موسیوند

توفیق موسیوند متولد سال ۱۳۱۵ در روستای ورکانه‌ی استان همدان است.  ایشان پروفسور جراحی و مهندسی از دانشگاه اتاوا و کارلتون اتاوا کانادا و نیز مخترع بای‌پس قلبی ریوی است.

«من انسان‌های بسیاری را دیده‌ام که در سنین مختلف جوانی، نوجوانی، میان سالی و پیری دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند و می‌میرند. این جمله‌ی بسیار تلخ و سختی است هنگامی که دکتر می‌گوید که قلب بیمار از کار افتاده است و دیگر به صورت طبیعی و خوب کار نمی‌کند و من از آن بسیار بسیار متأثر و ناراحت می‌شوم، همین دلیلی شد تا به فکر یک راه حل برای این مشکل بزرگ باشم.»

از دامپروری در روستای ورکانه تا پروفسوری در کانادا

شغل خانوادگی خاندان موسیوند دامپروری بود. توفیق موسیوند اما فارغ‌التحصیل مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران بود و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از کانادا و دکترای پزشکی و فوق تخصص جراحی قلب خود را از دانشگاه کانادا دریافت نمود.

افتخاری به رنگ مقام علمی عالی جهان

اختراعاتی همچون بای‌پس قلبی ریوی، تنظیم و معالجه قلب، تعیین DNA انسان از طریق اثرانگشت، دریافت عالی‌ترین مقام علمی جهان از انجمن سلطنتی کانادا و بریتانیا، عضویت انجمن دانشمندان نیویورک و فرهنگستان علوم پزشکی ایران، طراحی شیوه درمان پزشکی از راه دور، ریاست بخش قلب و عروق انستیتو تحقیقات قلب دانشگاه اتاوا و ۱۴ اختراع پزشکی دیگر، از جمله افتخارات شاخص پروفسور موسیوند می‌باشد.

یک دهه کارآفرینی

پروفسور موسیوند پس از تحصیل در دانشگاه اکران کالج به تحصیل در رشته‌ی پزشکی پرداخت و «ویلبرت کلون» از انستیتوی قلب پس از گذشت ۳ سال از فعالیت او در کلینیک کلیولند اوتاوا از او درخواست کرد تا سرپرستی تیم قلب مصنوعی این انستیتو را برعهده گیرد.

کمی بعد تلفیق علوم مهندسی و پزشکی به موسیوند کمک کرد تا به دانشی نوین در زمینه اعضای مصنوعی دست یافته و بتواند بعد از مدتی «قلب مصنوعی انسان» را اختراع کند. فعالیت‌های تحقیقاتی پروفسور موسیوند، موجب ایجاد هزار شغل در سال در کانادا و بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی، تنها ظرف مدت ۱۰ سال شد.

این نوشته در Biography ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.