5 قدم برای اعتبارسنجی ایده

پنج مرحله اعتبار سنجی ایده

در این مقاله به مراحل اعتبارسنجی ایده که با آن مواجه هستیم اشاره شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

مرحله 1: طوفان فکری

برای ارائه محصول به مشتریان بالقوه باید ایده‌های اولیه ناب داشته باشید. احتمالاً شما هزاران ایده در سر دارید اما هر بار کافیه فقط چند نسخه از محصول‌تون رو ارائه کنید چراکه ارائه نسخه‌های متعدد گیج کننده است و نمیشه زمان مشتریان رو تلف کرد. هدف از این مرحله ارائه بهترین نسخه‌ از ایده است.

مرحله 2: از خانواده و دوستان خود نپرسید

مرحله 2 شما رو ملزم به انجام کاری نمی‌کنه اما مهمه چون تبعات خیلی سنگینی داره. شما در تلاش هستید تا در مورد کاری که انجام می‌دید بازخورد مثبت بگیرید اما در بیشتر موارد دوستان و آشنایان، مشتریان بالقوه شما نیستن و ممکنه نظراتشون رو مغرضانه بیان کنن و بازخوردشون رو بسته به خوشحالی شما ارائه بدن یا نکته‌ای رو به میون بیارن که واقعاً بهش اعتقاد ندارن.

مرحله سوم: مخاطبان مصاحبه خود را انتخاب كنید

لیستی از 15 مشتری بالقوه‌تون رو که می‌تونید به مدت 10 دقیقه به‌صورت حضوری یا آنلاین باهاشون مصاحبه کنید تهیه کنید. تا حد ممکن لیست‌تون رو از میون مشتریان ثابت خود انتخاب نکنید. پس از مطرح کردن پرسشنامه، شما به چند پاسخ «بله»، «متاسفم» و برخی افراد که «هیچ پاسخی» ندارند برمی‌خورید، پس از قبل این آمادگی رو داشته باشید و خودتون رو برای دریافت حداقل پاسخ آماده کنید.

مرحله 4: مصاحبه‌ای حضوری ترتیب دهید

از مشتریان‌تون بخاطر در اختیار قراردادن وقت‌شون تشکر کنید، سؤالات‌تون رو شفاف بپرسید و با سؤالات مفهومی حوصله‌شون رو سر نبرید و به اونها از خلاقیت و تفاوت محصولتون نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار و اینکه بازخوردشون تا چه اندازه برای شما ارزشمنده بگید.

مرحله 5: بررسی کنید و تصمیم بگیرید

پننجمین مرحله از مراحل اعتبارسنجی ایده این است که تمام بازخوردهای مشتریان رو مرور کنید و در مورد انتخاب نسخه‌ای از محصول با بهترین کارایی تصمیم‌گیری کنید. حالا دیگه حتی می‌دونید که چه شعاری مناسب برند شماست. مثلا از شعار «برندی بسازید که مهم باشد و آن‌را به‌طور مؤثر به اشتراک بگذارید.» در پیش از مصاحبه به «محصولی بسازید که فراموش نشود.» رسیدید.

مقاله های مرتبط با :  اعتبارسنجی ایده