مدیریت زنجیره تأمین یا (SCM) به چه معناست؟

مدیریت زنجیره تأمین (SCM) شامل فرآیند تأمین مواد اولیه برای ایجاد یک محصول یا خدمات و ارائه آن به مشتریان در هر کسب و کار است.

اصلی‌ترین هدف مدیریت زنجیره تأمین  (SCM)چیست؟

بهبود عملکرد زنجیره تأمین از مهمترین اهداف مدیریت زنجیره تأمین است. ارسال به موقع و دقیق اطلاعات زنجیره تأمین به تولیدکنندگان این امکان را می­‌دهد تا محصول قابل فروش را تولید و آماده ارسال کنند.

شش جز اصلی مدیریت زنجیره تأمین یا (SCM)

  1. برنامه ریزی
  2. منابع مناسب
  3. تولید
  4. توزیع کالا
  5. پشتیبانی
  6. ارزیابی نهایی

مفهوم برنامه‌ریزی در مدیریت زنجیره تأمین یا (SCM)

برنامه‌­ریزی و مدیریت صحیح منابع مورد نیاز در راستای تأمین تقاضای مشتری برای دریافت محصول یا خدمات، یکی از اصول اساسی در پیشبرد اهداف هر کسب و کار است.

منابع مناسب مدیریت زنجیره تأمین یا  (SCM)کدامند؟

تأمین کنندگانی که کسب و کار­‌ها برای تهیه کالا یا خدمات مورد نیاز برای تولید محصول خود از آن‌ها کمک می­‌گیرند در واقع همان منابع مورد نیاز کسب و کارها می‌باشند. فرآیندهای اصلی در بخش منابع مناسب عبارتند از سفارش، دریافت، مدیریت موجودی کالا و تأیید مجوز پرداخت­های تأمین کننده.

مفهوم تولید در مدیریت زنجیره تأمین یا (SCM)

از اصول اساسی مدیریت زنجیره تأمین در بخش تولید، می‌توان به فعالیت‌­های لازم برای پذیرش مواد اولیه، تولید محصول، آزمایش کیفیت، بسته‌­بندی، حمل و نقل و برنامه تحویل اشاره نمود.

منظور از توزیع کالا در مدیریت زنجیره تأمین یا (SCM)

توزیع کالا و یا لجستیک شامل هماهنگی سفارشات مشتری، تعیین زمان تحویل، ارسال بار، صورتحساب مشتری و دریافت پرداختی‌­ها است.

پشتیبانی؛ رمز موفقیت مدیریت زنجیره تأمین یا (SCM)

رفع هر نوع ابهام در خصوص محصولات و یا خدمات ارائه شده و یا بازگرداندن محصولات معیوب، مازاد یا ناخواسته در هر کسب و کار، نیازمند یک سامانه یا شبکه پاسخگویی است.

ارزیابی نهایی در مدیریت زنجیره تأمین یا (SCM)به چه معناست؟

نظارت بر محصولات و خدمات ارائه شده و بررسی نظرات و بازخوردهای مشتریان و نیز اطمینان از انطباق محصولات نهایی با همه مقررات مربوطه، از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در بخش ارزیابی است. امور مالی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، امکانات، طراحی محصول، فروش و تضمین کیفیت، از جمله فرآیندهای اصلی این مرحله است.