دستیابی به ارتباطات بالاترین سطح رژیم نازی، با ریاضی |ویلیام توماس تات

تات tutte نازی ریاضی

ویلیام توماس تات | ریاضیدانان و رمز شکن‌های قرن بیستم

تا به حال اسم ویلیام توماس تات به گوش‌تان خورده است؟ یکی از بزرگترین ریاضیدانان و رمز شکن‌های قرن بیستم.

تات دنباله‌ای از کدهای رمزنگاری آلمان را رمزگشایی کرد و نقش بزرگی در موفقیت انگلیس و رمزگشایی‌ جنگ جهانی دوم داشت و در ادامه به اکتشافاتی موفقیت آمیز در زمینه نظریه گراف نیز دست یافت.

او تعدادی از کدهای رمزنگاری نظامی آلمان را که دولت انگلیس از آن با نام «فیش» (FISH) یاد می‌کرد را رمزگشایی کرد. این کار او مدت زیادی پنهان ماند تا اینکه سال ۱۹۹۷ و در تولد ۸۰ سالگی‌اش آن را فاش کرد.

کارهای تات در زمان جنگ، انگلیسی‌ها را قادر ساخت تا به ارتباطات بالاترین سطح رژیم نازی راه یابند. ایجاد یک رایانه رمزگشای الکترونیکی اهداف خاصی از جنگ جهانی دوم را کاهش و جان انسان‌های بی‌شماری را نجات داد.

تات درحالی سال 2002 و در سن 84 سالگی در کانادا درگذشت که بسیاری از حرکات گسترده‌ی او در ریاضیات بی خبر بودند.

وی در حالی که هنوز در دوره کارشناسی بود، با سه دانشجوی ریاضیات صمیمی شد: لئونارد بروکس، سدریک اسمیت و آرتور استون. این چهار نفر با هم خود را درگیر حل مسائل و تحقیق ریاضی کردند.

آن‌ها جذب یک معمای تفریحی ساده با این موضوع که «آیا می‌توان یک مربع را به مربع‌های کوچکتر در اندازه‌های مختلف تقسیم کرد» شدند.

اکثر افراد معتقد بودند که این کار نشدنی است اما تا حدودی با کشف پیوند غیر منتظره ریاضیات با مدارهای الکتریکی موفق به انجام آن شدند.

چارچوب نظری که آن‌ها ایجاد کردند «دیاگرام اسمیث» نام‌گذاری شد و تا به حال هم تأثیر ماندگار خود را دارد. یک ریاضیدان آلمانی، رولان اسپراگ، تات و دوستانش را سمت یک راه حل برای معما هدایت کرد، اما از تئوری پشت آن چیزی به آن‌ها نگفت.

اقدامات توماس و دوستانش در سال 1940 در یک ژورنال دانشگاهی منتشر شد. این موضوع باعث جلب توجه دانشگاه کمبریج شد و در ادامه موجب شد توماس سال 1941 به عملیات رمزگشایی بریتانیا در پارک بلتچلی بپیوندد.

کد شکن ها

ویلیام توماس تات روی دستگاه‌های مختلف سایفر معروف به رمز لورنز کار می‌کرد، این همان چیزی بود که بعدها فرماندهی عالی نازی از جمله خود هیتلر از آن استفاده کردند.

موفقیت تات مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق ترافیک رمزگذاری شده رهگیری برای شناسایی برخی رفتارهای دوره‌ای بود که اندازه مؤلفه‌ای به نام «چرخ» در دستگاه را نشان می‌داد.

تلاش‌های تات منجر به طراحی و ساخت ماشین‌های Colossus به رهبری  Tommy Flowers شد.

این رایانه‌ها در شکستن پیام‌های رمزگذاری شده فرماندهی عالی رژیم نازی بسیار موفق بودند و اغلب قادر به رمزگشایی پیام‌ها همزمان با خواندن گیرندگان آلمانی مورد نظر بودند.

این کشف یک مزیت برای متفقین در سال‌های بعدی جنگ محسوب شد، از جمله اینکه سبب آماده‌سازی آن‌ها برای حمله به «جبهه نرماندی» شد.

کار توماس به‌عنوان بزرگترین دستاورد فکری جنگ جهانی دوم توصیف شد و در نتیجه به پاس قدردانی از اقداماتش، یک کمک هزینه تحصیلی برای ادامه دوره دكترا در کمبریج به وی هدیه شد.

از کد تا نتوورک

یکی دیگر از تأثیرات مهم پازل مربع‌بندی مربع، جلب توجه بیشتر تات به ریاضیات بود. این نمودارها برای ترسیم مواردی مانند دمای روزانه نیز قابل استفاده بودند. این نظریه عمق جدیدی به موضوع وارد کرد و این رشته را به بخش‌های قدیمی و پیشرفته ریاضیات مرتبط کرد.

بنابراین اینگونه بود که یک مسئله کاملاً تفریحی که در آغاز تنها یک منبع سرگرمی ریاضی برای دانشجویان بود، بذرهایی را کاشت که به دلیل عمده‌ی سرنگونی رژیم نازی تبدیل شدند و شاخه جدیدی از ریاضیات را ایجاد کردند که اکنون نیز برای درک شبکه‌های پیچیده نفوذ در دنیای مدرن مفید می‌باشند.

 

منبع : theconversation.com