تحقق جهش تولید با ادغام علم و ثروت میسر می‌شود | مهندس ابراهیم جمیلی

بنیاد نیکوکاری جمیلی

تهران- ایرنا– رییس هیات امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی گفت: تحقق جهش تولید، در گرو نگاه علمی بیشتر به دانشگاه‌ها است؛ اگر توجه به این مقوله و صرف سرمایه‌های مالی در همه نهادها صورت بگیرد، در آینده‌ای نزدیک کشور علاوه بر تولید برای مصارف داخلی، موفق به صادرات تولیدات علمی نیز خواهد شد.
ابراهیم جمیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: اقدامات منجر به نوآوری و بومی سازی سبب سیر صعودی دستیابی به فناوری‌هایی جدید می‌شود که در نتیجه آن می توان به تولیدات بیشتر در کشور دست یافت.

رییس هیات امنای بنیاد نیکوکاری جمیلی در خصوص برنامه های این بنیاد به این منظور اظهار داشت: این بنیاد ثروت را به مدد برخی از پارک‌های علم و فناوری فرستاده تا شکوفایی علمی و تحقق شعار جهش تولید در سال ۹۹ میسر شود. اقدامات بنیاد با هدف بها دادن به جوانان دانشگاهی، علم و پژوهش بوده تا بین علم و ثروت هماهنگی و ارتباط بهتری صورت گیرد تا در نهایت ثروت به کمک پارک‌های علم و فناوری رفته و با تولید علمی سبب تحول و جهش تولید در کشور شود.

جمیلی افزود: شرکت زرین شیمی گستر خاورمیانه یک شرکت دانش بنیان است که محلول‌های شیمیایی برای صنایع معدنی تولید می‌کند. اما از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا، خط تولید کارخانه در کمتر از یک هفته تغییر کرد و تولید ماده ضدعفونی کننده دست برای حفظ بهداشت جامعه و کنترل بیماری و جلوگیری از شیوع آن در دستور کار قرار گرفت.

رییس هیات مدیره هلدینگ زرین گفت: تولیدات این کارخانه در این روزها به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، زندان ها و سایر بخش‌هایی که در حوزه درمان فعالیت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا سهم کوچکی برای کمک به مردم در راستای مسوولیت اجتماعی ایفا کند.

جمیلی با بیان اینکه در روزهای گذشته نیز برای مقابله با ویروس کرونا تفاهم نامه‌ای با دانشگاه شهید بهشتی به امضا رسیده است، افزود: در این تفاهم نامه قرار شد پنج طرح با حمایت بنیاد جمیلی پیگیری شود. تولید کیت‌های تشخیص کرونا، مچ بندهای تب سنج، کنترل فشارخون و اکسیژن، تولید ماسک ضد ویروس، طراحی و تولید دستگاه تنفس مصنوعی و کمک تنفسی ارزان برای بیماران مبتلا به کرونا در خانه و تولید مواد ضدعفونی کننده برای میوه‌ها و سبزیجات از جمله مواردی است که با حمایت بنیاد و تلاش متخصصان دانشگاه بهشتی به سرانجام خواهد رسید.

وی درباره دستاورهای بنیاد جمیلی از زمان تاسیس تاکنون نیز اظهار داشت: خیرین و بنیادهای نیکوکاری با اهداف انسان دوستانه و کمک به همنوعان خود وارد عمل می‌شوند و بنیاد جمیلی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ همانطور که در همه جای دنیا بنیادهای نیکوکاری و افراد خیر فعال هستند و در واقع اگر درباره دستاوردها و فعالیت‌های بنیادهای خیریه در زمینه مدرسه سازی، دانشگاهی و غیره صحبت می‌شود، برای این است که دیگران نیز در این زمینه ترغیب و در امر خداپسندانه نیکوکاری پیش قدم شوند.

مهندس ابراهیم جمیلی

رییس بنیاد نیکوکاری جمیلی با بیان اینکه این بنیاد در سال ۸۶ با هدف کمک به ادامه تحصیل دانشجویان و دانش آموزان تاسیس شد، افزود: ابتدا رویکرد بنیاد تحت پوشش قرار دادن دانشجویان و دانش آموزان برای ادامه تحصیل بود و تا امروز بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ دانشجو و دانش آموز را حمایت کرده است. اما در ادامه راه علاوه بر این هدف از طرح‌های دانشجویان نیز حمایت کرده است تا آنها بتوانند به عنوان کارآفرین ایده‌های خود را به محصول تبدیل کرده و به تولید برسانند.

وی ادامه داد: با این رویکرد بیشتر این طرح‌ها و ایده‌های دانشجویی منجر به اختراع و تولید محصولات نو با نگاه خلاقانه شد تا سبب برگزاری سه دوره جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با حمایت بنیاد جمیلی شود.

برای بیان تغییرات ناشی از کرونا هنوز زمان لازم است

وی درباره اینکه کرونا چه تغییراتی در آینده زندگی مردم ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: کرونا زندگی معمولی مردم را تغییر داده ولی هنوز برای بیان همه جوانب آن زمان لازم است. اکنون تاثیر کرونا بر سلامتی و کسب و کار مردم مشهود است که باید با همت همه نهادهای دولتی، غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد، خیرین و همیاری و مسوولیت پذیری خود مردم برای کمک به اقشار آسیب دیده تلاش کرد.

جمیلی تصریح کرد: آنچه که مشخص است توجه مردم از این پس به بهداشت عمومی برای حفظ سلامت بیشتر خواهد شد و بیماری‌های ویروسی و راه‌های جلوگیری از شیوع آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مهم این است که در این راه به گونه‌ای عمل کنیم که هم منافع ملی حفظ شود و هم اینکه از بیکاری و لطمه زدن به اقتصاد کشور جلوگیری شده تا علاوه بر عبور از این بحران که همه جهان را نیز دربرگرفته است، تجربیات ارزشمندی کسب کنیم.

منبع: سایت خبرگزاری ایرنا