بازدید از مراکز آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی | مهندس ابراهیم جمیلی

بازدید از مراکز آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی

 روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹  مهندس ابراهیم جمیلی، رئیس بنیاد نیکوکاری جمیلی میهمان دانشگاه شهید بهشتی بود و  به همراه دکتر سعدالله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و هیئت همراه، از برخی دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های این دانشگاه بازدید نمود و در خصوص طرح‌هایی که در این مراکز به منظور مقابله با ویروس کووید-۱۹ (کرونا ویروس) در دست اجرا بود با همکاران دانشگاه بحث و تبادل نظر کرد.

در این بازدید، ابتدا از ساختمان شماره ۳ پژوهشکده لیزر و پلاسما (ساختمان تست حرارتی) بازدید شد و سپس از آزمایشگاه اسپکترومتری جرمی در پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی بازدید به عمل آمد و مسئولین پژوهشکده پژوهش‌هایی را که در این آزمایشگاه در زمینه تولید داروهای مرتبط با کرونا ویروس و شناسایی سریع این ویروس صورت می‌گرفت، تشریح کردند.

سپس از دو آزمایشگاه در ساختمان اصلی پژوهشکده لیزر و پلاسما بازدید شد. در نخستین آزمایشگاه، در خصوص طرح ساخت لامپ‌هایی که امواجی تولید کنند که برای تخریب کرونا ویروس مفید باشند صحبت شد.

در آزمایشگاه بعدی دو طرح مطرح شد. طرح اول به دستگاهی که برای پردازش پارچه‌هایی که در ماسک‌های تنفسی محافظتی در برابر کرونا ویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند، مربوط بود و طرح دوم درخصوص تولید دستگاه‌های مولد آب اکسیژنه جهت ضدعفونی کردن در کارخانه‌های تولیدی بود.

در ادامه، بازدید از دانشکده علوم و فناوری زیستی صورت گرفت. حدود ده نفر از اعضای این دانشکده حضور داشتند و ۱۳ طرح خود را ارائه نمودند که از میان آنها طرحهای مربوط به تولید کیت‌های تشخیص سریع ویروس کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفت.  

سپس از پژوهشکده علوم و فناوری‌های پزشکی بازدید شد و طرح ساخت مچ‌بندهای پایش برخی علائم حیاتی با قابلیت سنجش از دور، مورد بررسی قرار گرفت. در انتها از یک شرکت دانش بنیان واقع در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه بازدید به عمل آمد که در زمینه تولید قرص‌های کورکومین فعالیت می کند.

دکتر بابک شکری معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، دکتر پیمان صالحی مشاور ریاست دانشگاه و دکتر حجت رسولی مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، ریاست دانشگاه را در این بازدیدها همراهی کردند.

پس از پایان بازدید، جلسه‌ای در دفتر رئیس دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه، مهندس جمیلی، رئیس بنیاد نیکوکاری جمیلی، دکتر صالحی مشاور رئیس دانشگاه،  دکتر رسولی مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و دکتر شکری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد و با توجه به استقبال رئیس بنیاد نیکوکاری جمیلی از برخی طرح‌های ارائه شده از سوی دانشگاه، مقرر گردید تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان دانشگاه شهید بهشتی و بنیاد نیکوکاری جمیلی منعقد گردد.

در این جلسه رئیس این بنیاد آمادگی خود را برای حمایت از برخی از این طرح‌ها برای تولید محصول اعلام نمود و مقرر گردید پس از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک اقدام لازم از سوی بنیاد نیکوکاری جمیلی برای حمایت از تعدادی از این طرح‌ها تا رسیدن به مرحله محصول به عمل آید. 

شایان ذکر است که دکتر پیمان صالحی ریاست کمیته داوران بخش شیمی و دکتر بابک شکری ریاست کمیته داوران بخش فیزیک جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را برعهده دارند که امسال چهارمین دوره آن در آذرماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

بازدید از مراکز آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی
بازدید از مراکز آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی
بازدید از مراکز آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی
بازدید از مراکز آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی