انجمن آنلاین چیست؟

مفهوم انجمن آنلاین

انجمن آنلاین به یک جامعه مجازی که شامل تجمع افراد یا شرکای تجاری است و در مورد منافع مشترک با یکدیگر تعامل دارند گفته می‌شود.

به جامعه آنلاین؛ انجمن اینترنتی یا انجمن وب گفته‌می‌شود و اعضای آن عمدتا از طریق اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند که معمولا علایق مشترکی دارند.

 بسیاری از جوامع آنلاین ممکن است مانند یک خانه بوده و از یک «خانواده و دوستان نامرئی» تشکیل شده باشند.

علاوه بر این «دوستان» را می‌توان از طریق انجمن‌ها و شرکت‌های بازی به هم متصل نمود.

بنابراین کسانی که مایل به عضویت در یک انجمن آنلاین هستند معمولا باید از طریق یک سایت خاص عضو شوند و در نتیجه به مطالب خاصی که علاقمندند دسترسی پیدا کنند.

یک جامعه آنلاین می‌تواند به عنوان یک سیستم اطلاعاتی عمل کند که در آن اعضا می‌توانند پست بگذارند، در مورد بحث‌ها نظر بدهند، توصیه کنند و یا همکاری نمایند.

معمولا مردم از طریق سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، اتاق‌های گفتگو، انجمن‌ها، لیست‌های ایمیل و هم‌چنین در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

اهمیت انجمن آنلاین

اساسا مردم به طور طبیعی موجوداتی اجتماعی هستند و عموما دوست دارند با دیگران که اعتقادات، عقاید و علایق مشابهی دارند، ارتباط برقرار کنند.

در گذشته، جوامع فقط به عنوان اجتماعاتی در جهان فیزیکی تصور می‌شدند، مانند شهری که کسی در آن زندگی می‌کند، سازمان مذهبی که متعلق به آن هستند، یا موسسات آموزشی حضور داشتند.

با این حال، نفوذ اینترنت و ایجاد ابزارها و وب‌سایت های مختلف باعث شده است؛ که افراد به صورت آنلاین نیز اجتماعات را تشکیل دهند.

امروزه، ‍‌‌این جوامع نه‌تنها به دوستان، اعضای خانواده و همکاران اجازه می‌دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بلکه افراد غریبه از تمام نقاط جهان قادرند با افراد هم‌فکر خود نیز ارتباط برقرار کنند.

نکته مهم این است که بسیاری از برندها قدرت جوامع آنلاین را از نظر ایجاد ارتباط با مشتری، ارائه درجات مختلف کمک و پشتیبانی و ایجاد مشارکت با مخاطبان مورد نظر خود درک کرده‌اند. یک گزارش نشان داد که بیش از 60 درصد از برندها، افزایش درآمد را در نتیجه تعامل مستقیم در جوامع آنلاین گزارش کرده‌اند.

چگونگی ایجاد یک انجمن آنلاین

  1. ایجاد بستر مناسب برای جامعه مورد نظرخود

در این قسمت دو نوع موضوع گفتگو وجود دارد: یکی حول محور علاقه مشترک است و دیگری که بیش‌تر جنبه اطلاعاتی دارد. با یک موضوع گفتمان مشترک، افرادی را که به موضوعی مشترک علاقه‌مند هستند گرد هم می‌آورید تا بتوانند در طیف وسیع‌تری از موضوعات با یکدیگر کاوش کرده و ارتباط برقرار کنند و در اینجا همکاری بین اعضا کلیدی است. بنابراین این گفتمان‌ها فضایی را برای جامعه ایجاد می‌کنند تا مطالب مربوط به محصول، خدمات یا موضوع تعیین‌شده شما را در یک مکان جستجو و به اشتراک بگذارند.

بعد از اینکه نوع مشارکت مورد نظر خود را مشخص کردید (به عنوان مثال، عملیات پشتیبانی مشتری با نام تجاری)، اکنون می‌توانید به بررسی ویژگی‌های دقیق که اهداف جامعه شما را پشتیبانی می‌کند بپردازید. این موارد به شرح زیر است:

    • تجزیه و تحلیل عمیق‌تر
    • پشتیبانی مشتری
    • انعطاف‌پذیری بستر مورد نظر
    • هماهنگی عناصر مختلف اجتماع
  1. راه‌اندازی یک چارچوب مناسب

هنگامی که می‌خواهید مشکل تجاری خود را با جامعه خود حل کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • افزایش رضایت مشتری
  • کاهش هزینه‌های مربوط به پشتیبانی مشتری
  • افزایش تقاضا برای محصول یا خدمات خود
  • شناسایی افراد تاثیرگذار
  • افزایش همکاری

این موارد سبب می‌شوند که شما دلیل راه‌اندازی انجمن آنلاین خود را تشخیص دهید و به شما کمک می‌کند تا هدف آن را با اهداف مورد نظر خود هماهنگ کنید.

  1. مشخص‌کردن ذینفعان داخلی مهم برای جامعه

پس از تعیین نیاز به تشکیل انجمن خود، گام بعدی شناسایی ذینفعان کسب و کار  شما است.

شما می‌توانید سه گروه ذینفع را در نظر بگیرید:

  • کسانی که مدیریت جامعه را بر عهده خواهند داشت.

برای جوامع خارجی، این گروه از ذینفعان ممکن است شامل مدیر جامعه، بخش بازاریابی ویا پشتیبانی مشتری باشند. بنابراین ممکن است ذینفعان برای جوامع داخلی بسیار متفاوت باشند.

  • کسانی که تحت تاثیر جامعه قرار خواهند گرفت.

اگر جامعه روبروی شما بیرونی است، بازاریابی عموما دخیل است؛ زیرا پاسخ‌هایی که به دنبال آن هستید بیش‌ترین تاثیر را بر آن‌ها خواهد داشت. بنابراین اگر بازخوردی از جامعه در مورد بهبود محصول وجود داشته‌باشد، مدیریت محصول نیز ممکن است دخیل باشد.

  • مدیریت عالی

در اصل این ذینفع شخصی است که مسئول جامعه و همه کسانی است؛ که تحت تاثیر آن قرار دارند.  معمولا یک مدیر اجرایی می‌تواند مدیر عملیات باشد؛ که بر تمام تجربیات دیجیتالی نظارت می‌کند. راه دیگر برای شناسایی ذینفعان این است که نقش مدیر جامعه را در کنار نقش مدیریت رسانه‌های اجتماعی مشخص کنید.

تیم بازاریابی، بخش عملیات و خدمات به مشتریان، یا شاید یک بخش ویژه ایجاد شده ممکن است مسئول راه‌اندازی جامعه باشد.

   4. راه‌اندازی انجمن خود

تصمیم‌گیری در مورد اینکه از چه پلتفرم یا بستری برای جامعه خود استفاده کنید؛ اولین قدم است. اگر شما به تنهایی جامعه را راه‌اندازی می‌کنید؛ یا رویکرد گروهی دارید، باید مطمئن شوید که شما یا تیم خود با نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید آشنا هستید.

پس از آنکه شما و تیم خود از نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید درک خوبی داشتید، می‌توانید به تصمیم‌گیری در مورد راه‌اندازی انجمن آنلاین بروید. بنابراین برای راه‌اندازی انجمن آنلاین خود به موارد زیر توجه کنید:

  • خصوصی نگه‌داشتن انجمن قبل از راه‌اندازی
  • نمایش لیستی از بحث‌های اخیر برای انجمن در«نمای صفحه اصلی»

اعضای جدید یا بازدیدکنندگان در صورت مشاهده آن‌چه در جامعه شما رواج دارد، بیش‌تر مایل به مشارکت در بحث هستند.

  • بررسی مراحل ثبت نام برای اعضا

به هر میزان روند آسان‌تر باشد، احتمال اینکه افراد بخواهند در انجمن شما ثبت‌نام کنند؛ بیش‌تر است. هم‌چنین بسیار مهم است، که مراحل ثبت‌نام خود را قبل از راه‌اندازی اولیه آزمایش کنید.

  • تعیین نقش کارکنان و اعضای خود

تصمیم بگیرید که اعضا و کارکنان چه نقش‌هایی در انجمن شما داشته‎باشد ومشخص کنید؛ که چه کسی در کارکنان شما مدیر جامعه خواهد بود.

  • اختصاص مجوز برای نقش‌ کارکنان و اعضا

شما باید مجوزهایی را برای نقش‌هایی که ایجاد می‌کنید؛ اختصاص دهید و آزمایش کنید.

  • آغاز راه اندازی آسان انجمن آنلاین

هنگامی که از عملکرد جامعه خود راضی هستید، وقت آن است که برای راه‌اندازی آسان آماده شوید. هدف از راه‌اندازی آسان این است، که جامعه خود را برای راه‌اندازی کامل و عمومی آماده کنید.

  1. تبلیغ جامعه خود

هنگامی که تاریخ خود را تعیین کردید، وقت آن است که این کلمه را به مخاطبان مورد نظر خود برسانید. بهترین راه این است که از حضور آنلاین خود در اینترنت استفاده کنید. راه‌اندازی خود را در سراسر وب‌سایت خود، از طریق ارتباطات ایمیل، تبلیغ کنید و از طریق تیم فروش و نمایندگان خدمات مشتری به مشتریان موجود و بالقوه خود در مورد راه‌اندازی اطلاع دهید.