تعریف مدل آبشار (Waterfall) در مدیریت کسب و کار

تعریف مدل آبشار(Waterfall)

مدل آبشار مدلی قدیمی اما کاربردی در مدیریت کسب و کار است. رویکردی خطی که از همان ابتدای پروژه نیازهای ذینفع و مشتری را یکجا جمع می‌کند و سپس طرحی متوالی برای ایجاد نیازها طراحی می‌کند.

چرا آبشار؟

دلیل نامگذاری این مدیریت به این نام این است که در این نوع کسب و کار، مراحل پروژه، مرحله به مرحله پیش می‌رود و مانند یک آبشار و به گونه‌ای ثابت پایین می‌آید.

 

مراحل مدل آبشاری

مدل آبشار که توسط «وینستون رویس» معرفی شد، شامل 5 الی 7 فاز است و نحوه عملکرد آن به ‌گونه‌ای است که تا زمانی که یک مرحله از آبشار به پایان نرسد، مرحله بعد نباید آغاز شود.

  1. موارد مورد نیاز

در مدل آبشار تمام نیاز و خواسته‌های یک مشتری از آغاز یک مرحله تا مرحله بعد، یادداشت و برنامه‌ریزی می‌شود. فرض بر این است که می‌توان تمام نیازها را در این مرحله جمع کرد.

  1. طراحی

مرحله طراحی از مدل آبشار به دو زیر مرحله تقسیم می‌شود:

  • طراحی منطقی
  • طراحی فیزیکی

منظور از طراحی منطقی در مدل آبشار زمانی است که راه‌حل‌های احتمالی ممکن در ایده‌پردازی و یا تئوری‌پردازی پروژه قابل اجرا باشد. در زیر فاز طراحی فیزیکی نیز، تمام ایده‌ها و طرح‌های نظری به مشخصات خاص تبدیل می‌شوند.

  1. اجرا

منظور از مرحله اجرا یا پیاده‌سازی در مدل آبشاری زمانی است که برنامه‌نویسان، خواست و نیاز مشخصات فازهای قبلی را جذب کرده و در مقابل، کد واقعی تولید کنند.

  1. صحت اجرا

بررسی محصول توسط مشتری با هدف کسب اطمینان از محصول و مطابقت آن با نیازمندی‌های مورد نظر، در این مرحله از مدل آبشاری تعیین می‌گردد. این مرحله در واقع همان عرضه کالای تکمیل شده به مشتری است.

  1. حفظ و تعمیر

مشتری باید به این اطمینان برسد که پس از دریافت یک کالا یا خدمت، از تمامی خدمات پس از خرید کالا یا دریافت خدمت بهره‌مند خواهد شد. این مرحله از مدل آبشاری یکی از مهمترین و اثرگذارترین مراحل است.